Η διαμόρφωση υγιεινών διατροφικών συνηθειών απαιτεί, εκτός από την προσοχή στις τροφές, και επίγνωση των περιβαλλοντικών παραγόντων που επηρεάζουν την όρεξή μας. Η οσμή του φαγητού, ακόμα και η θέα μιας πινακίδας σε αλυσίδα γρήγορου φαγητού, μπορεί να πυροδοτήσει την επιθυμία για κατανάλωση, ακόμη και όταν δεν πεινάμε πραγματικά. Κατανοώντας αυτούς τους εξωτερικούς παράγοντες, μπορούμε να οργανώσουμε το περιβάλλον μας ώστε να μας οδηγεί σε καλύτερες επιλογές.

Ένας από τους απλούστερους και πιο αποτελεσματικούς παράγοντες είναι η ορατότητα του φαγητού. Έρευνες δείχνουν ότι είμαστε πιο πιθανό να φάμε ό,τι είναι εύκολα διαθέσιμο και ορατό. Όσοι αφήνουν φρούτα στον πάγκο της κουζίνας τους είναι γενικά πιο υγιείς από εκείνους που αφήνουν εκτεθειμένα δημητριακά ή αναψυκτικά. Επομένως, τοποθετώντας τα υγιεινά τρόφιμα στο μπροστινό μέρος του ψυγείου ή του πάγκου, αυξάνουμε την πιθανότητα να τα επιλέξουμε. Επιπλέον, η σειρά με την οποία βλέπουμε ή τρώμε το φαγητό παίζει ρόλο. Εάν δούμε πρώτα ένα υγιεινό γεύμα, είναι λιγότερο πιθανό να καταναλώσουμε ανθυγιεινά τρόφιμα αργότερα. Ακόμη και το χρώμα του πιάτου μας έχει σημασία. Όταν το χρώμα του πιάτου ταιριάζει με το χρώμα του φαγητού (π.χ. λευκά ζυμαρικά σε λευκό πιάτο), σερβίρουμε και τρώμε μεγαλύτερες ποσότητες, ενώ τα πιάτα με αντίθεση χρώματος μπορούν να μας βοηθήσουν να τρώμε λιγότερο.

Η κοινωνική μας ζωή είναι επίσης ένας ισχυρός παράγοντας. Όταν τρώμε με παρέα, τείνουμε να παραγγέλνουμε παρόμοια γεύματα με τους φίλους μας, πράγμα που μπορεί να είναι θετικό ή αρνητικό, ενώ ο ρυθμός με τον οποίο τρώνε οι άλλοι μπορεί να μας κάνει να επιταχύνουμε και εμείς. Αντίθετα, όταν τρώμε μόνοι, ειδικά οι γυναίκες που βιώνουν μοναξιά, αισθάνονται μεγαλύτερη πείνα μετά το γεύμα. Παράλληλα, οι διασπάσεις κατά τη διάρκεια του γεύματος, όπως η τηλεόραση ή το τηλέφωνο, έχουν αποδειχθεί ότι οδηγούν σε περισσότερο τσιμπολόγημα αργότερα, καθώς η έλλειψη συγκέντρωσης μειώνει το αίσθημα κορεσμού.

Ακόμη, η ατμόσφαιρα ενός εστιατορίου επηρεάζει την κατανάλωση, καθώς ο δυνατός θόρυβος και ο έντονος φωτισμός μάς κάνουν να τρώμε περισσότερο και γρηγορότερα, σε αντίθεση με τον χαμηλό φωτισμό και τη χαμηλή μουσική που ενισχύουν τη χαλάρωση και την ικανοποίηση.Εκτός από το τραπέζι, το περιβάλλον μας επηρεάζει και τις αποφάσεις αγορών. Η χρήση πιστωτικής κάρτας αντί για μετρητά κατά την αγορά ειδών παντοπωλείου έχει συνδεθεί με την αγορά περισσότερων πρόχειρων φαγητών λόγω της ενθάρρυνσης των παρορμητικών αγορών.

Επίσης, οι ενδείξεις στις ετικέτες των τροφίμων, όπως «ολόφρεσκο» ή «υγιεινό», συχνά παραπλανούν, ενώ οι απλούστερες διατροφικές ετικέτες οδηγούν σε πιο υγιεινές επιλογές. Τέλος, το κλίμα παίζει ρόλο: η πρόσληψη θερμίδων αυξάνεται τους ψυχρότερους μήνες, μία εξελικτική συνήθεια των προγόνων μας που αποθήκευαν ενέργεια για τον επερχόμενο χειμώνα. Η επίγνωση όλων αυτών των παραγόντων είναι το πρώτο βήμα για να διαμορφώσουμε το περιβάλλον μας ώστε να υποστηρίζει τις καλύτερες διατροφικές μας επιλογές.

Πηγή: Cibum

[mc4wp_form id="278"]