Καθώς αρχίζετε να κοιτάτε τη χρονιά που έρχεται, έχετε σκεφτεί πώς θα ταξιδέψετε; Οι ταξιδιωτικές εταιρείες του κόσμου – από την Airbnb μέχρι την Booking.com – έχουν. Οι προβλέψεις τους, που συγκεντρώθηκαν από δεδομένα έρευνας, συμπεριφορά χρηστών και μελλοντικές κρατήσεις, λειτουργούν ως ετήσια έκθεση για νέες ιδέες στον κλάδο, από τον εντοπισμό μελλοντικών hotspot μέχρι το πώς και γιατί θα εξερευνήσουμε τον κόσμο το επόμενο έτος.
«Οι άνθρωποι ελκύονται από τις τάσεις επειδή προσφέρουν μια αίσθηση δομής και κατανόησης σε έναν όλο και πιο περίπλοκο και γρήγορο κόσμο», εξηγεί η Jenny Southan, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Globetrender, του κορυφαίου πρακτορείου πρόβλεψης ταξιδιωτικών τάσεων στον κόσμο. «Όσον αφορά τα ταξίδια, οι τάσεις παρέχουν σαφήνεια και έναν οδικό χάρτη για το πώς να αλληλεπιδράσουμε με τον κόσμο γύρω μας».
Για την πολιτιστική μελλοντολόγο Jasmine Bina, Διευθύνουσα Σύμβουλο του Concept Bureau και μια έμπειρη αναλύτρια της συμπεριφοράς των καταναλωτών, είναι σημαίνοντα των βαθύτερων επιθυμιών μας. «Οι τάσεις στα ταξίδια είναι ένα παράθυρο σε αυτό που πραγματικά επιθυμούν οι άνθρωποι όταν οι κανόνες της καθημερινής ζωής αναστέλλονται», λέει. «Αυτή τη στιγμή, αυτό που πραγματικά θέλουν είναι να νιώσουν μεταμορφωμένοι».
Ενώ η ταξιδιωτική βιομηχανία έχει επιστρέψει σε μεγάλο βαθμό στα προ της πανδημίας επίπεδα, η οικονομική αβεβαιότητα, οι συνεχιζόμενοι πόλεμοι στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή και η αλλαγή της προεδρίας στις ΗΠΑ κάνουν το 2025 να φαίνεται κάθε άλλο παρά προβλέψιμο.
«Θα μπορούσατε να πείτε ότι ίσως ψάχνουμε για νέες άγκυρες», λέει η Bina. «Οι τάσεις στα ταξίδια όπως η παρατήρηση των άστρων, ο ρομαντισμός, ο τουρισμός νοσταλγίας, ο τουρισμός ύπνου, οι ψηφιακές αποτοξινώσεις και ούτω καθεξής μας δείχνουν ότι οι άνθρωποι αναζητούν να επανασυνδεθούν με κάτι μεγαλύτερο από τον εαυτό τους».
Η Southan συμφωνεί. «Οι τάσεις δημιουργούν μια κοινή αφήγηση – μια αίσθηση συλλογικής ανακάλυψης – όπου συμμετέχουμε όλοι σε έναν παγκόσμιο διάλογο για το τι έχει σημασία», λέει. «Είτε πρόκειται για τη γοητεία των ασυνήθιστων προορισμών είτε για την επιθυμία να «ταξιδεύουμε με σκοπό», οι τάσεις μας δίνουν μια άγκυρα, καθιστώντας ευκολότερο να κατανοήσουμε πού ταιριάζουμε στο ευρύτερο τοπίο των παγκόσμιων ταξιδιών».
Ακολουθούν μερικές από τις κορυφαίες τάσεις που προβλέπονται για το 2025, όπως προβλέπονται από ορισμένες από τις κορυφαίες ταξιδιωτικές μάρκες και τουριστικούς πράκτορες στον κόσμο.
“Noctourism”
Ο νυχτερινός τουρισμός (Noctourism) περιλαμβάνει εμπειρίες νυχτερινών ταξιδιών, από μουσεία που ανοίγουν αργά, μέχρι βιοφωταύγιες παραλίες και μέχρι παρακολούθηση του βόρειου σέλας. Η ηλιακή δραστηριότητα θα είναι στο υψηλότερο επίπεδο για δεκαετίες το 2025, στέλνοντας υψηλότερους από τον μέσο αριθμό φορτισμένων σωματιδίων να αλληλεπιδράσουν με την ατμόσφαιρα της Γης, δημιουργώντας δραματικές ευκαιρίες θέασης σέλας.
Η βραβευμένη βρετανική ταξιδιωτική εταιρεία Trailfinders προτείνει τη Φινλανδική Λαπωνία και τα νησιά Lofoten της Νορβηγίας, καθώς και το Σβάλμπαρντ και την Ισλανδία ως κορυφαίους προορισμούς για να απολαύσετε το σέλας.
“Calmcations”
Οι διακοπές που επικεντρώνονται αποκλειστικά στη δημιουργία μιας αίσθησης ηρεμίας συνεχίζουν να είναι δημοφιλείς για το 2025. Ο θόρυβος είναι ιδιαίτερα βλαβερός, σύμφωνα με μια έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας που αξιολογεί την ηχορύπανση, ιδιαίτερα από την κυκλοφορία, ως τη δεύτερη πιο σημαντική αιτία ασθενειών υγείας στη Δυτική Ευρώπη.
Η Havila Voyages δημιούργησε «ήσυχες αποδράσεις» κατά μήκος της νορβηγικής ακτής που προσφέρουν την ευκαιρία να απομακρυνθείτε από τη βοή της καθημερινότητας, με σταθμούς παρακολούθησης ήχου και μια ζωντανή πρόβλεψη θορύβου που συγκρίνει την παραγωγή σε ντεσιμπέλ με πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, το Παρίσι και το Λονδίνο.
Εναλλακτικά, το Unplugged προσφέρει καμπίνες χωρίς τεχνολογία στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη με αποστολή να βοηθήσουν να κάνετε ένα digital detox, ενώ το ολοκαίνουργιο καταφύγιο Majamaja στο αρχιπέλαγος του Ελσίνκι αποτελείται από μια σειρά από καμπίνες εκτός δικτύου σχεδιασμένων από αρχιτέκτονες που σας επιτρέπουν να επανασυνδεθείτε με τη φύση. Όλα είναι ένα σημάδι ότι αυτή τη στιγμή, η απόδραση περιλαμβάνει και την απόδραση από την τεχνολογία.
Το ταξίδι συναντά την τεχνητή νοημοσύνη
Μπορούμε να περιμένουμε να δούμε την τεχνολογία να αρχίζει να παίζει μεγαλύτερο ρόλο στον προγραμματισμό ταξιδιών: η ταξιδιωτική εταιρεία τεχνολογίας Amadeus διαπίστωσε ότι σχεδόν το 50% των πελατών της σχεδιάζει να δώσει προτεραιότητα στη γενετική τεχνητή νοημοσύνη έως το 2025. Η έρευνα σημείωσε επίσης ότι πολλές ταξιδιωτικές εταιρείες εξακολουθούν να μην είναι σίγουρες πώς να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία.
Θα μπορούσαν να εμπνευστούν από την εταιρεία διακοπών χωρίς πτήσεις Byway, η οποία έχει δημιουργήσει τη δική της ιδιόκτητη μηχανή τεχνητής νοημοσύνης για να απομακρύνει την πολυπλοκότητα των δρομολογίων και των ταξιδιών σε πολλές χώρες, λύνοντας ένα σημαντικό πρόβλημα όσον αφορά τα ευρωπαϊκά ταξίδια.
Άλλες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Trip Advisor, χρησιμοποιούν γενετική τεχνητή νοημοσύνη για να βοηθήσουν στη δημιουργία δρομολογίων για ταξίδια, ενώ ένας αυξανόμενος αριθμός αεροδρομίων αφαιρούν χάρτινες ετικέτες και χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να ταξινομούν τις αποσκευές πιο αποτελεσματικά.
Στα ξενοδοχεία Hyatt, ένα κρεβάτι με τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να παρακολουθεί τον καρδιακό ρυθμό, την κίνηση και την αρτηριακή σας πίεση για να προσφέρει περισσότερη άνεση και καλύτερο ύπνο.
Η επιστροφή του ρομαντισμού
Το να συμβαδίζει κανείς με την άνοδο της ψηφιοποίησης έχει αυξήσει την ψηφιακή εξάντληση, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για σχέσεις. Σύμφωνα με έρευνα του Forbes Health του 2024, το 79% της Gen Z αισθάνεται εξουθενωμένο από τα διαδικτυακά ραντεβού.
Πώς να λύσετε το πρόβλημα; Μια αναφορά ταξιδιωτικών τάσεων από την Globetrender και την Amadeus περιλαμβάνει μια ενότητα για τη συνάντηση νέων ανθρώπων στην πραγματική ζωή ως μία από τις πέντε βασικές προβλέψεις της για το έτος. Είτε έχετε ένα ρομάντζο διακοπών είτε όχι, είναι πιο εύκολο από ποτέ να βρείτε ένα ταξίδι όπου η φιλία μπορεί να ανθίσει με αυξανόμενους αριθμούς ομαδικών και ατομικών ταξιδιών.
Η G Adventures και το Flash Pack είναι μόνο δύο εταιρείες που προσφέρουν διευρυμένες επιλογές για μεμονωμένους ταξιδιώτες που αναζητούν κοινωνικές περιπέτειες.
Το “off-the-beaten-track” γίνεται mainstream
Μετά από σημαντικά ζητήματα υπερτουρισμού το 2024, οι ασυνήθιστοι προορισμοί βρίσκονται σε άνοδο. Όπως σημειώνει ο Byway στις ταξιδιωτικές τάσεις του 2025, «οι άνθρωποι θέλουν να ταξιδεύουν εκεί που τους καλωσορίζουν ολόψυχα». Η εταιρεία αναφέρει προορισμούς – τοποθεσίες διακοπών που μοιάζουν με δημοφιλή hotspots – όπου οι ταξιδιώτες μπορούν να ανταλλάξουν την Κορνουάλη με το Νόρφολκ, για παράδειγμα.
Άλλοι βασικοί προορισμοί για τη χρονιά είναι λίγο πιο μακριά από τον παραδοσιακό τουριστικό χάρτη. Το Trailfinders ονομάζει το Ουζμπεκιστάν ως ένα από τα κορυφαία μέρη για επίσκεψη, ενώ ο πολυτελής τουριστικός πράκτορας Scott Dunn κάνει ανατροπή και προτείνει τα νησιά της Ανατολικής Αφρικής, χάρη στα εγκαίνια νέων ξενοδοχείων στη Ζανζιβάρη και τη Μαδαγασκάρη και μια νέα εμπειρία πολυτελούς γιοτ στα απομακρυσμένα νησιά Aldabra.
Στην Airbnb, οι 20 κορυφαίοι hot προορισμοί για το 2025 περιλαμβάνουν το Milton Keynes και το East Sussex. Η λίστα τους προέκυψε από δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων των δημοφιλών αναζητήσεων και των πόλεων με λίστα επιθυμιών στον ιστότοπο. Περιλαμβάνει επίσης τη Ρώμη, το Τόκιο και το Μιλάνο, όλες τις πόλεις που υπέφεραν από υπερτουρισμό το 2024, δείχνοντας ότι το ζήτημα απέχει πολύ από το να έχει τελειώσει.
Coolcations και σαφάρι εκτός εποχής
Για όσους συνηθίζουν να κάνουν διακοπές στη νότια Ευρώπη, το ερώτημα έχει μετακινηθεί από το “πού είναι ζεστό;” στο «πού δεν είναι». Καθώς οι θερμοκρασίες στα παραδοσιακά σημεία των καλοκαιρινών διακοπών στη Μεσόγειο συνεχίζουν να σπάνε ρεκόρ, η κλιματική αλλαγή επηρεάζει όλο και περισσότερο το πού ταξιδεύουμε. Ο Scott Dunn σημείωσε αύξηση 26% στις κρατήσεις στη Φινλανδία και τη Νορβηγία το 2024 και αναμένει να δει περισσότερους τουρίστες να κατευθύνονται στη βόρεια Ευρώπη, όπου οι καλοκαιρινές θερμοκρασίες είναι στα μέσα της δεκαετίας του ’20.
Η εποχική αλλαγή δεν επηρεάζει μόνο τους επισκέπτες της παραλίας. Έχει επίσης αντίκτυπο σε όσους ταξιδεύουν για να δουν την άγρια ζωή. Ο μήνας αιχμής του ταξιδιού στο σαφάρι έχει μετατοπιστεί από τον Δεκέμβριο στον Μάρτιο στο Scott Dunn, χάρη στα μεταβαλλόμενα κλιματικά μοτίβα και τις προσιτές τιμές. Η κλιματική αλλαγή είναι μια πραγματικότητα και η βιομηχανία και οι ταξιδιώτες την προσεγγίζουν.
Ταξίδι νοσταλγίας
Θα ακολουθήσουν το παράδειγμα της Taylor Swift τα μουσικά icons της δεκαετίας του ’90 Oasis και Eminem και θα διαταράξουν την ταξιδιωτική βιομηχανία το 2025; Η ποπ σταρ πιστώνεται ότι ενίσχυσε τα ταξίδια και τον τουρισμό σε όλο τον κόσμο κατά τη διάρκεια της περιοδείας της Eras, η οποία ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2024.
Ενώ ο μουσικός τουρισμός είναι μια ανοδική τάση, οι αναβιωτικές περιοδείες του Eminem και των Oasis μιλούν και για κάτι άλλο: την άνοδο του τουρισμού νοσταλγίας.
Η Globetrender αποκαλεί την τάση “New Heydays” και σημειώνει ότι καθώς οι millennials μπαίνουν στη μέση ηλικία, οι διακοπές που αγαπούσαν ως παιδιά θα ξαναγίνουν επιθυμητές.
Αναμένεται να δούμε καλοκαιρινές κατασκηνώσεις ενηλίκων στις ΗΠΑ, αύξηση του ενδιαφέροντος για το Eurocamp (διακοπές κάμπινγκ στην ηπειρωτική Ευρώπη) και κάθε είδους ρετρό pop up, όπως το Polly Pocket Airbnb του 2024, να αυξάνονται σε αριθμό.
Είναι ίσως ένας δείκτης ότι θέλουμε μια μικρή ανάπαυλα από την αβεβαιότητα και αναζητούμε μια υποχώρηση στον πιο άνετο κόσμο των παιδικών μας χρόνων.
Πηγή: BBC