Πόσο άνετα θα αισθανόσασταν να πείτε σε έναν συνάδελφο ή προϊστάμενο: «Χρειάζομαι βοήθεια με αυτό το έργο» ή «Αξίζω προαγωγή»; Για τους περισσότερους, τέτοιες φράσεις προκαλούν άγχος στο εργασιακό περιβάλλον. Ίσως φταίει η συνείδηση της ιεραρχίας ή η επιθυμία να φαίνεστε πάντα αποτελεσματικοί. Έτσι, αντί να εκφράζουμε άμεσα τις ανάγκες ή τα παράπονά μας, συχνά καταφεύγουμε σε παθητικά-επιθετικές δηλώσεις, όπως «Δεν μπορώ να φανταστώ ότι έχω χρόνο για διάλειμμα» ή «Δεν είναι ότι δεν έχω ήδη αρκετή δουλειά».
Αν και το να είμαστε ευθείς — είτε πρόκειται για ενημέρωση προόδου είτε για αίτημα προαγωγής — μοιάζει τρομακτικό, είναι απαραίτητο. Η παθητική επιθετικότητα κάνει τη δουλειά λιγότερο ευχάριστη και δημιουργεί προβλήματα για όλους. Επιπλέον, είναι αγενής τρόπος επικοινωνίας.
Όπως εξηγεί ο Nick Leighton, ειδικός εθιμοτυπίας και παρουσιαστής του podcast «Were You Raised by Wolves?», η παθητική επιθετικότητα μπορεί να φαίνεται ευγενική στην επιφάνεια, αλλά παραμένει αγένεια. «Ενώ ίσως πιστεύετε ότι έτσι αποφεύγετε τη σύγκρουση, συνήθως φαίνεται επικριτικό ή ανειλικρινές», προσθέτει.
Για παράδειγμα, το να πείτε πως θα θέλατε να μπορείτε να σχολάσετε στην ώρα σας ή να ρωτήσετε αν είδαν το email σας υπονοεί ότι ο άλλος κάνει κάτι λάθος. Η Hallie Kritsas, αδειούχος σύμβουλος ψυχικής υγείας στη Thriveworks Jacksonville, σημειώνει πως αυτό αποτελεί την ύψιστη αποφυγή σύγκρουσης.
Οι παγίδες της παθητικής επιθετικότητας στην εργασία
Όταν δεν εκφράζετε άμεσα μια ανάγκη ή διαφωνία, προκαλείται σύγχυση. Πώς να καταλάβει κάποιος ότι χρειάζεστε βοήθεια αν δεν το λέτε; Ο Leighton τονίζει: «Η παθητική επιθετικότητα οδηγεί σε παρανοήσεις και λάθος επικοινωνία. Είναι πολύ πιο ευγενικό να είστε σαφείς».
Τέσσερις χαρακτηριστικές φράσεις που θεωρούνται παθητικά-επιθετικές στο γραφείο σύμφωνα με τους ειδικούς:
«Σύμφωνα με το προηγούμενο email μου»
Όπως εξηγεί ο Leighton, αυτή η φράση συχνά εκλαμβάνεται ως ένδειξη εκνευρισμού — σαν να λέτε «Διάβασες καν το προηγούμενο email μου;». Αντί να αποδίδετε ευθύνες, προτιμήστε κάτι όπως «Ήθελα να επανέλθω στο μήνυμα που έστειλα την περασμένη εβδομάδα» ή «Ελέγχω αν είχατε την ευκαιρία να δείτε το θέμα __».
«Δεν είμαι σίγουρος/η αν είδατε το τελευταίο μου μήνυμα»
Σύμφωνα με την Kritsas και τον Leighton, πρόκειται για μια ακόμη συνηθισμένη παθητικά-επιθετική έκφραση στον εργασιακό χώρο. Όπως σημειώνει η Kritsas, ο παραλήπτης μπορεί να νιώσει ότι τον μαλώνουν ή ότι αγνοείται. Αυτό επηρεάζει αρνητικά τη συνεργασία και μπορεί εύκολα να παρερμηνευτεί. Καλύτερη επιλογή είναι μια απλή υπενθύμιση όπως «Ήθελα να επανέλθω στο μήνυμα που έστειλα την περασμένη εβδομάδα».
«Επανέρχομαι στο θέμα»
Ανάλογα με το πλαίσιο, μπορεί να ακούγεται φιλικό αλλά συχνά εκλαμβάνεται ως ένδειξη ενόχλησης ή υπεροψίας, σύμφωνα με την Kritsas. Αντί γι’ αυτό, προτιμήστε ένα σαφές και ευγενικό: «Ελέγχω αν είχατε την ευκαιρία να δείτε το θέμα __».
«Παρακαλώ συμβουλεύστε»
Η σύντομη αυτή φράση σε email ή συζητήσεις μπορεί να ακούγεται τυπική, αλλά στην πραγματικότητα μεταφέρει ενόχληση και παθητική επιθετικότητα κατά την Kritsas. Ο παραλήπτης μπορεί να νιώσει άβολα ή μπερδεμένος για το τι ακριβώς του ζητείται.
Πώς να είστε ξεκάθαροι χωρίς αγένεια
Η απευθείας επικοινωνία είναι καλύτερη τόσο για τις σχέσεις όσο και για την αποτελεσματικότητα στη δουλειά. Η Kritsas εξηγεί πως η παθητική επιθετικότητα προκαλεί σύγχυση και αμφιβολίες σχετικά με το αίτημα και τελικά αφήνει ανικανοποίητες τις ανάγκες μας.
Όπως τονίζει ο Leighton, κάθε εργασιακό περιβάλλον έχει τη δική του κουλτούρα — ό,τι θεωρείται αποδεκτό στο Παρίσι, πιθανόν διαφέρει από το Τέξας. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό σε πολυπολιτισμικά γραφεία να επικοινωνούμε ξεκάθαρα.
Για όσους δυσκολεύονται με την άμεση έκφραση, η Kritsas προτείνει τη μέθοδο του “compliment sandwich”: αρχίστε με ένα κομπλιμέντο, στη μέση διατυπώστε το αίτημα ή σχόλιο και κλείστε ξανά θετικά. Για παράδειγμα: «Κάνετε εξαιρετική δουλειά με εκείνη τη μεγάλη αναφορά! Μπορείτε μήπως να δείτε και το προσχέδιο που έστειλα χθες; Ευχαριστώ πολύ για όλη σας τη βοήθεια αυτή την εβδομάδα — ξέρω πόσο απασχολημένοι είστε». Έτσι δείχνετε κατανόηση χωρίς να χάνετε την ουσία του αιτήματος.
Η αποφυγή της παθητικής επιθετικότητας βοηθά στην κάλυψη των αναγκών σας, βελτιώνει τη συνεργασία και ενισχύει τις σχέσεις με τους συναδέλφους σας. Μπορεί προσωρινά να φαίνεται δύσκολο το να είστε άμεσοι, αλλά μακροπρόθεσμα μόνο όφελος προσφέρει στη δουλειά — και στην προσωπική σας εξέλιξη.
Πηγή: Huffpost
