Ο κλάδος των εναλλακτικών πρωτεϊνών βρίσκεται σε «ελεύθερη πτώση», καθώς η προσδοκώμενη έκρηξη της ζήτησης από τους λεγόμενους flexitarians δεν έχει υλοποιηθεί. Η πτώση αυτή επιβεβαιώνεται από τη σειρά λουκέτων σε startups και μεγάλες εταιρείες, σηματοδοτώντας την επαναξιολόγηση της πορείας του τομέα.

Η κατάρρευση του φυτικού τυριού

Η startup φυτικού τυριού Stockeld Dreamery, έχοντας συγκεντρώσει πάνω από 20 εκατομμύρια δολάρια από επενδυτές, αναγκάστηκε πρόσφατα να διακόψει τη λειτουργία της. Όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Σορός Ταβακόλι, η εταιρεία «απλώς δεν είχε την ορμή για να δικαιολογήσει την άντληση περισσότερων κεφαλαίων». Ο κεντρικός λόγος είναι ότι η καταναλωτική ζήτηση για μια ευρεία στροφή από τα ζωικά προϊόντα «απλώς δεν υπάρχει, τουλάχιστον όχι ακόμα».

Στην κατηγορία του φυτικού τυριού, οι τεχνικές προκλήσεις είναι πολύ μεγαλύτερες σε σχέση με το φυτικό γάλα. Το βασικό επιχείρημα πώλησης προς τους flexitarians είναι ότι πρόκειται για ένα ακριβότερο προϊόν, το οποίο στην καλύτερη περίπτωση είναι «απλώς τόσο καλό» όσο αυτό που ήδη απολαμβάνουν. Αυτό, σύμφωνα με τον Ταβακόλι, αποτελεί ένα «πολύ κακό επιχείρημα» για να τους πείσει να αλλάξουν συνήθειες. Τα δεδομένα λιανικής στις ΗΠΑ δείχνουν ότι οι πωλήσεις ψυχόμενων φυτικών τυριών υποχωρούν συνολικά κατά 8,5%.

Η πτώχευση της Meatless Farm

Την ίδια στιγμή, όπως σας έχει ενημερώσει το cibum, η ευρωπαϊκή μάρκα vegan τροφίμων Meatless Farm βρίσκεται καθ’ οδόν προς την πτώχευση. Η εταιρεία, από την ίδρυσή της το 2016, είχε συγκεντρώσει περίπου 48 εκατομμύρια δολάρια, ωστόσο απέτυχε να φτάσει στα απαιτούμενα ετήσια κέρδη. Παρόλο που τα έσοδα της σχεδόν διπλασιάστηκαν το 2021 στα 12,5 εκατομμύρια λίρες, οι ζημίες της εκτοξεύτηκαν στα 23,5 εκατομμύρια λίρες.

Η πτώση αυτή είναι μέρος μιας γενικότερης τάσης. Παγκοσμίως, η ζήτηση για εναλλακτικά κρέατα έχει σημειώσει απότομη μείωση μετά την πανδημία, με τον όγκο των πωλήσεων φυτικού κρέατος στα σούπερ μάρκετ των ΗΠΑ να έχει μειωθεί κατά 4%. Σύμφωνα με έρευνες, οι δύο κυριότεροι λόγοι απόρριψης των προϊόντων είναι η γεύση και η τιμή. Μελέτη του Food Marketing Institute (FMI) δείχνει ότι το 51% των καταναλωτών που δοκιμάζουν για πρώτη φορά προϊόντα φυτικού κρέατος τα απορρίπτουν λόγω γεύσης. Επιπλέον, ο πληθωρισμός και το αυξημένο κόστος των vegan τροφίμων σε σχέση με τα συμβατικά ζωικά έχουν οδηγήσει τους καταναλωτές να δίνουν προτεραιότητα στο πορτοφόλι έναντι της ιδεολογίας, ειδικά σε περιόδους κρίσης.

Η ευρύτερη εικόνα και η ανάκαμψη

Η καθοδική πορεία είναι εμφανής σε όλο τον κλάδο. Η Beyond Meat είδε μείωση στα συνολικά έσοδά της και η μετοχή της κατέρρευσε, ενώ ακόμη και το μεγαλύτερο διαδικτυακό σούπερ μάρκετ φυτικών προϊόντων του Ηνωμένου Βασιλείου, το The Vegan Kind, σταμάτησε τη λειτουργία του. Ακόμα και μεγάλες εταιρείες όπως η Nestle αναγκάστηκαν να αποσύρουν τα φυτικά προϊόντα τους λόγω των ελάχιστων πωλήσεων.

Παρά την απαισιόδοξη εικόνα, ειδικοί παραμένουν συγκρατημένα αισιόδοξοι. Θεωρούν πως η πτώση οφείλεται σε «επιθετικό μάρκετινγκ» που προηγήθηκε της καταναλωτικής «ωρίμανσης» και πιστεύουν ότι ο κλάδος θα ανακάμψει σταδιακά. Οι νέες τεχνολογίες, όπως η απομόνωση πρωτεΐνης μπιζελιού μέσω εξώθησης, μπορούν να βοηθήσουν στην αύξηση της παραγωγής και στη μείωση του κόστους. Ωστόσο, μέχρι να αλλάξουν τα δεδομένα, η αγορά φυτικών τροφίμων θα εξακολουθεί να βρίσκεται αντιμέτωπη με το μείζον πρόβλημα της ακρίβειας, καθώς η τσέπη του καταναλωτή παραμένει το κλειδί για την ανάπτυξη. Ο τομέας έχει τεράστια περιθώρια επέκτασης, αλλά μόνο αν καταφέρει να γίνει οικονομικά πιο προσιτός και να βελτιώσει αποφασιστικά τη γεύση των προϊόντων του.

Πηγή: Cibum

[mc4wp_form id="278"]