Στα 82 της χρόνια, η Κριστίν Θιν κάνει το ντεμπούτο της ως ανερχόμενη καλλιτέχνις. «Ρίσκο! Υπάρχει τεράστιο ρίσκο», δηλώνει η Θιν. Ετοιμάζεται να παρουσιάσει την παράστασή της, “These Mechanisms”, για τρεις εβδομάδες στο φημισμένο Edinburgh Fringe. Αν και ο όρος «ανερχόμενη» σπάνια χρησιμοποιείται για καλλιτέχνες στην όγδοη δεκαετία της ζωής τους, η ίδια θεωρεί τον χαρακτηρισμό απολύτως ταιριαστό. «Δεν ήμουν εδώ πριν», εξηγεί. «Δεν ήμουν σόλο περφόρμερ».
Η παράστασή της συνδυάζει στοιχεία από τη ζωή της – είχε εκπαιδευτεί ως φυσικοθεραπεύτρια τη δεκαετία του ‘60 – μαζί με άλλες μεγάλες αγάπες της. Ανάμεσα στα αντικείμενα που χρησιμοποιεί στη σκηνή είναι σανίδες, σκαλοπάτια και νερό. «Πράγματα που δεν θα έπρεπε να κάνω», λέει γελώντας. «Μετακινώ σκαλωσιές, αλλάζω τη μορφή των σκαλοπατιών, κουβαλάω νερό».
Από το θαλάσσιο καγιάκ στον χορό μετά τα 60
Η Θιν αγαπά το θαλάσσιο καγιάκ και, αφού πήρε μαθήματα, κατάφερε να διασχίσει τα νησιά Lofoten στη Νορβηγία στα 50 της. «Γλιστρώντας πάνω στο κύμα και κατεβαίνοντας από την άλλη πλευρά – ήταν συναρπαστικό», θυμάται. Όμως όταν βρέθηκε στη συνοικία Grassmarket του Εδιμβούργου όπου ζει και είδε φυλλάδιο για μάθημα στο Dance Base, το εθνικό κέντρο χορού της Σκωτίας, δίστασε.
Το μάθημα προσφερόταν δωρεάν για άτομα άνω των 60 ετών κι εκείνη ήταν τότε 68. «Σκέφτηκα: ‘Τολμώ;’». Για πολλούς ανθρώπους, το καγιάκ σε ανοιχτή θάλασσα ίσως φαίνεται πιο τρομακτικό από ένα μάθημα χορού, αλλά όπως λέει η Θιν: «Στη ζωή υπάρχουν στιγμές που μπορεί να χάσεις την αυτοπεποίθησή σου, να χάσεις την ταυτότητά σου. Ήμουν πολύ αγχωμένη – θα τα καταφέρω; Είμαι αρκετά καλή;».
Ως παιδί είχε ασχοληθεί λίγο με μπαλέτο και ταπ και αγαπούσε τον αθλητισμό – όχι για τον ανταγωνισμό, αλλά επειδή «λάτρευα τον τρόπο που κινείται το σώμα». Στα 16 της, έγραψε στη βρετανική εταιρεία φυσικοθεραπευτών κι έκανε μαθήματα ενώ δούλευε στην Imperial Chemical Industries.
Δεύτερη καριέρα και διαρκής αγάπη για την κίνηση
«Ακόμη λατρεύω τον τρόπο που κινείται το σώμα», λέει. «Νιώθεις την ένταση στους μύες – είναι εκεί που πρέπει; Ποιοι μύες είναι αδύναμοι; Ποιες αρθρώσεις επηρεάζονται; Και πώς με απλές ασκήσεις μπορείς να κάνεις τους ανθρώπους να νιώσουν καλύτερα». Μετά από διαζύγιο στα μέσα της δεκαετίας του ‘80, ξεκίνησε δεύτερη καριέρα διδάσκοντας κίνηση, μουσική, ανατομία και μασάζ σε θεραπευτές, μεγαλώνοντας παράλληλα τους δύο εφήβους γιους της.
Η φύση ως πηγή έμπνευσης και δύναμης
Η αγάπη της για τη φύση ξεκίνησε όταν η μητέρα της, επαγγελματίας μουσικός, έπαιρνε εκείνη και τις δύο αδελφές της «έξω στον καθαρό αέρα, για να γνωρίσουμε την εξοχή, να μαζεύουμε βατόμουρα, να περπατάμε». Αυτή την αγάπη τη μετέδωσε κι εκείνη στα παιδιά της.
Η Θιν περιγράφει τον εαυτό της ως «άτομο που πιέζει τα όριά του, αρπάζει ευκαιρίες και παίρνει ρίσκα». Δηλώνει αποφασισμένη να συνεχίζει να προσπαθεί και να δοκιμάζει νέα πράγματα – συχνά εκπλήσσεται θετικά με τις δυνατότητές της.
Η χαρά του χορού και μια νέα αρχή
Όταν πήγε στο πρώτο μάθημα χορού ήταν «υ-πέ-ρο-χα!». «Κατάλαβα ότι κάποιος μου έδειχνε τι να κάνω, υπήρχε μουσική κι εγώ μπορούσα να αφεθώ – ένιωσα αυτή τη χαρά που διαπερνά το σώμα μου».
Σύντομα, έγινε μέλος των Prime, της ημιεπαγγελματικής ομάδας χορού του Dance Base για άνω των 60. Ακολούθησαν χρηματοδοτήσεις από τους Luminate, Dance Base, Creative Scotland και Made in Scotland. Για την παράσταση These Mechanisms συνεργάζεται με τον χορογράφο Ρόμπι Σινγκ. «Είναι σαν να ξεκινώ άλλη μια καριέρα».
Διαρκής εξέλιξη και στόχος οι διεθνείς περιοδείες
Μέσα σε αυτή τη διαδρομή, έχει μάθει «να ακούω… να ανακαλύπτω περισσότερα για μένα και τις δυνατότητές μου. Να εκφράζω τη γνώμη μου και να συνεργάζομαι». Ελπίζει μάλιστα να περιοδεύσει με την παράσταση στο εξωτερικό.
Στο μεταξύ, φροντίζει τη φυσική της κατάσταση: «Κάθε πρωί κρέμομαι για δύο-τρία λεπτά παίρνοντας όλο μου το βάρος· μετά αλλάζω πλευρά. Κάνω ήπιες διατάσεις». Και φυσικά χορεύει – συνεχώς. «Μπορεί να χορεύω ακόμα κι όταν πάω από το ψυγείο στην κουζίνα μεταφέροντας πιάτα», λέει κάνοντας κυκλικές κινήσεις με τα χέρια στον αέρα. «Αυτό δεν είναι ο χορός; Να αφήνεσαι και να τον εξερευνείς!».
“These Mechanisms”: Επιμονή, χαρά και ανθρώπινα όρια
Το These Mechanisms δεν είναι ακριβώς αυτοβιογραφικό, αλλά «διηγείται μια ιστορία επιμονής, χαράς, ρίσκου» – έννοιες που χαρακτηρίζουν απόλυτα τη Θιν. «Μπορείς να το κάνεις στα 20 σου ή στα 80 σου», υπογραμμίζει. «Έχει να κάνει με τα όρια του ανθρώπινου σώματος και την επιθυμία να κάνεις πράγματα πραγματικότητα». Η παράσταση παρουσιάζεται έως τις 20 Αυγούστου στο DB3 ως μέρος του προγράμματος του Dance Base στο Fringe σε συνεργασία με το φεστιβάλ Assembly.
Πηγή: The Guardian
