Μετά από περισσότερους από δύο μήνες διακοπών, εκατομμύρια μαθητές επιστρέφουν σήμερα στα σχολεία και τα γυμνάσια. Η σχολική χρονιά ξεκινά επίσημα, με την έναρξη των μαθημάτων να σηματοδοτεί και την επιστροφή στη γνώριμη – αλλά ξεχασμένη για πολλούς – καθημερινή ρουτίνα. Οι οικογένειες καλούνται τώρα να προσαρμοστούν ξανά στους ρυθμούς του σχολείου, ανακτώντας τη σταθερότητα που χάθηκε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Η αποκατάσταση της καθημερινότητας γίνεται πιο εύκολη αν ακολουθηθούν μερικές απλές συμβουλές, όπως η προσαρμογή του ωραρίου ύπνου τις τελευταίες ημέρες πριν το σχολείο ή η επανάληψη βασικών γνώσεων από την προηγούμενη χρονιά. Κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, παράγοντες όπως η ώρα που ξυπνούν και κοιμούνται τα παιδιά, η εκπαιδευτική μάθηση ή η διατροφή συχνά γίνονται πιο ακανόνιστοι.
Σταδιακή επιστροφή στη σχολική ρουτίνα
Η παιδοψυχολόγος Σίλβια Άλαβα συνιστά πάντα να ξεκινά η ρύθμιση της καθημερινότητας λίγες μέρες πριν το σχολείο. «Είναι θετικό να επανέρχεται σταδιακά το σχολικό ωράριο και οι ευθύνες κατά την εβδομάδα που προηγείται, γιατί η ρουτίνα βοηθά ιδιαίτερα τα μικρότερα παιδιά και τους προσφέρει ασφάλεια», εξηγεί. Επιπλέον, προτείνει να παρουσιαστεί η επιστροφή στο σχολείο ως κάτι «θετικό» και να αποφεύγονται φράσεις που τη συνδέουν με κάτι βαρετό. Τους καλοκαιρινούς μήνες τα παιδιά νιώθουν μεγαλύτερη αίσθηση ελευθερίας στον χρόνο, σημειώνει η Άλαβα, γι’ αυτό είναι σημαντικό να επανέλθει σταδιακά η τάξη.
Εκπαιδευτική προετοιμασία πριν το σχολείο
Ένα ακόμα θέμα που απασχολεί πολλές οικογένειες είναι ο φόβος ότι τα παιδιά έχασαν σημαντικό μέρος των γνώσεων μετά από τρεις μήνες διακοπών. Η διευθύντρια έρευνας του Ιδρύματος Bofill, Mònica Nadal, αναφέρει πως «μελέτες δείχνουν ότι η λεγόμενη ‘καλοκαιρινή αποσύνδεση’ μειώνεται σημαντικά όταν τα παιδιά συμμετέχουν τουλάχιστον για τρεις εβδομάδες σε δραστηριότητες με εκπαιδευτική αξία».
Για να αντιστραφεί αυτή η εκπαιδευτική απομάκρυνση, τόσο η Nadal όσο και η Άλαβα συστήνουν να γίνεται μια γενική επανάληψη των γνώσεων της περασμένης χρονιάς μαζί με τα παιδιά. Θεωρούν επίσης χρήσιμο αυτή η διαδικασία να ενσωματωθεί στο πρόγραμμα των σχολείων. «Έτσι θα εξισορροπηθούν οι πιθανές διαφορές που δημιουργήθηκαν κατά τις διακοπές και θα αποφευχθεί η διεύρυνση του χάσματος κάθε χρόνο», επισημαίνει η Nadal.
Ο Βίκτορ Ρόσεν Μαρτίν, δάσκαλος σε νηπιαγωγείο στη Βαλένθια, αναφέρει ότι στέλνει στους γονείς λίστα με προτεινόμενες εκπαιδευτικές δραστηριότητες για το καλοκαίρι. Οι δραστηριότητες είναι διασκεδαστικές και προαιρετικές. «Προσπαθούμε να είναι όσο το δυνατόν πιο εξατομικευμένες ανάλογα με τις ανάγκες κάθε μαθητή. Για παράδειγμα, αν κάποιο παιδί έχει κινητικές δυσκολίες, προτείνουμε ορειβασία ή ποδηλασία. Αν υπάρχει έλλειμμα προσοχής, τους παροτρύνουμε να διαβάζουν βιβλία», εξηγεί ο Μαρτίν, προσθέτοντας ότι «οι βελτιώσεις είναι σημαντικές όταν οι οικογένειες μπορούν και ακολουθούν τις οδηγίες».
Ομαλή προσαρμογή για τα πρωτάκια
Όταν υποδέχονται τριών ετών παιδιά για πρώτη φορά στο σχολείο, αφιερώνουν τις δύο πρώτες εβδομάδες σε σταδιακή προσαρμογή: μειώνουν το ωράριο και επιτρέπουν στους γονείς να συνοδεύουν τα παιδιά κυρίως τις πρώτες ημέρες ώστε το σοκ της αλλαγής να είναι μικρότερο, εξηγεί ο Μαρτίν.
Απέναντι σε πιθανές αντιστάσεις για την επιστροφή στο σχολείο, η παιδοψυχολόγος συστήνει στους γονείς να «επικυρώνουν τα συναισθήματα» των παιδιών κατανοώντας πώς νιώθουν και προσφέροντάς τους στρατηγικές ώστε να καταλάβουν και να αποδεχτούν την αλλαγή. «Το κλειδί είναι μια θετική προσέγγιση —να τονίζουμε τα καλά της επιστροφής στο σχολείο αλλά παράλληλα να κατανοούμε πως αν κλάψουν είναι απολύτως φυσιολογικό», καταλήγει.
Πηγή: EL PAÍS
