
Το μοντέλο των χύμα προϊόντων έχει επανέλθει στο επίκεντρο, καθώς πλέον μάρκες, όπως η The Laughing Cow δοκιμάζουν εξαγωγή της ιδέας στα γαλλικά σούπερ μάρκετ. Η υπόσχεση είναι λιγότερα απόβλητα, περιορισμένο πλαστικό και χρήση επαναχρησιμοποιήσιμων δοχείων. Ωστόσο, το μοντέλο αυτό απαιτεί έναν βαθύ επαναπροσδιορισμό του ρόλου της συσκευασίας, κάτι που μετατοπίζεται σε διανομείς και καταναλωτές.
Η ανάληψη αυτής της νέας «ευθύνης» συχνά εκθέτει κενά. Χωρίς προκαθορισμένες συσκευασίες, οι ενδιαφερόμενοι αγωνιούν να καλύψουν σημαντικές λειτουργίες που αφορούν στη διατήρηση και προστασία των προϊόντων, την οπτική ταυτότητα και τη σήμανση κρίσιμων πληροφοριών. Αν δεν μπορούν να διαχειριστούν σωστά αυτά τα καθήκοντα, τα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα της χύδην αγοράς υπονομεύονται.
Η έρευνα, η οποία βασίστηκε σε συνεντεύξεις, φωτογραφίες και δημοσιεύσεις στα social media, αναδεικνύει μια πραγματικότητα στην οποία η χύδην αγορά μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα επιβαρυντική. Καταναλωτές συχνά αντικαθιστούν τη βιομηχανική συσκευασία με νέα δοχεία, κάνοντας στροφή σε πλαστικά ή μεταλλικά που παράγουν νέα απόβλητα.
Η πανδημία έφερε παύση, πολλοί εξειδικευμένοι πάγκοι έκλεισαν, ενώ τα σούπερ μάρκετ τούς μετέτρεψαν σε ακόμη έναν διάδρομο χωρίς συνοχή και καθοδήγηση για τους καταναλωτές. Παρά την ανάκτηση επισκεψιμότητας σε ορισμένες πρωτοποριακές αγορές, οι εμπνευσμένες ιδέες της χύδην διανομής συχνά παγιδεύονται στις λεπτομέρειες της εφαρμογής, από την απουσία σωστής σήμανσης μέχρι την ανάγκη αγοράς νέων δοχείων που εντέλει αυξάνουν τα απόβλητα αντί να τα μειώνουν.
Η νομοθεσία στη Γαλλία στοχεύει σε ποσοστό 20% χύμα πωλήσεων για μεγάλα σούπερ μάρκετ έως το 2030, με τον νόμο του 2020 να επικυρώνει τη χύδην διάσταση ως εργαλείο κατά των αποβλήτων. Το ζητούμενο πλέον δεν είναι απλώς η νομοθετική επιβολή, αλλά η ικανότητα του συστήματος να δομήσει καθοδηγητικά περιβάλλοντα, στα οποία οι καταναλωτές θα εκπαιδεύονται στη σωστή χρήση, της υγιεινής και της σήμανσης και οι διανομείς θα υποδέχονται καινοτομίες που πραγματικά εξυπηρετούν την επαναχρησιμοποίηση και τη μείωση απορριμμάτων.
Πηγή: Cibum