
Ιστορικοί τέχνης που μελετούν έναν πίνακα του Pablo Picasso ανακάλυψαν το μυστηριώδες πορτρέτο μιας γυναίκας, κρυμμένο κάτω από την επιφάνειά του.
Το πορτρέτο της γυναίκας χάθηκε όταν ο Πικάσο ζωγράφισε πάνω του, πιθανώς λίγους μήνες αργότερα, το 1901 για να απεικονίσει τον φίλο του γλύπτη Mateu Fernández de Soto να κάθεται σε ένα τραπέζι σε αποχρώσεις του μπλε και του πράσινου. Όμως, σχεδόν 125 χρόνια αργότερα, τα περιγράμματα του αρχικού πορτρέτου αποκαλύφθηκαν από το Ινστιτούτο Τέχνης Courtauld στο Λονδίνο, όταν εξέτασαν το έργο τέχνης χρησιμοποιώντας υπέρυθρες και ακτίνες Χ πριν από μια έκθεση.
Το πορτρέτο της γυναίκας «αναδύθηκε κυριολεκτικά μπροστά στα μάτια μας… κομμάτι-κομμάτι», λόγω του τρόπου που μοιάζει με μωσαϊκό μια υπέρυθρη κάμερα σαρώνει μια εικόνα, εξήγησε ο Barnaby Wright, αναπληρωτής επικεφαλής της γκαλερί Courtauld. Αν και οι ειδικοί «ήταν αρκετά πεπεισμένοι ότι κάτι κρυβόταν κάτω από την επιφάνεια γιατί… μπορείτε να δείτε πινελιές… που δεν σχετίζονταν πραγματικά με το τελειωμένο πορτρέτο», δεν ήξεραν τι θα έβρισκαν μόλις άρχιζαν να το σκανάρουν, είπε ο Wright στο CNN.
Δεν είναι ακόμα σίγουροι για την ταυτότητα της γυναίκας, αν και μοιάζει με πολλές άλλες γυναίκες που ζωγράφισε ο Picasso στο Παρίσι το 1901, καθώς μοιράζεται το χαρακτηριστικό σινιόν χτένισμα που ήταν της μόδας τότε στη γαλλική πρωτεύουσα. «Μπορεί να ήταν απλώς κάποια που έκανε μοντέλο για τον Picasso… μπορεί να ήταν ερωμένη, μπορεί να ήταν φίλη».
Ο Picasso ήταν μόλις 19 ετών όταν έφτασε στο Παρίσι το 1901, αλλά έβρισκε ήδη διαφορετικούς τρόπους να ζωγραφίζει τα θέματά του. Εγκαταλείποντας αυτό το παλαιότερο πορτρέτο και ζωγραφίζοντας πάνω του, ο Picasso πιθανότατα «όχι απλώς άλλαζε θέμα αλλά και το στυλ του καθώς ανέπτυξε τον διάσημο τρόπο ζωγραφικής της Μπλε Περιόδο», είπε ο Wright.
Κατά τη διάρκεια της Μπλε Περιόδου του, ο Picasso χρησιμοποίησε πιο σκοτεινά χρώματα για να απεικονίσει τα θέματά του καθώς απομακρύνθηκε από το προηγούμενο ιμπρεσιονιστικό στυλ του, μια αλλαγή που εν μέρει επηρεάστηκε από την αυτοκτονία του καλού του φίλου Carlos Casagemas.
Η απεικόνιση μέσω των ακτίνων Χ υποδηλώνει ότι ο Picasso ξαναδούλεψε αυτόν τον καμβά ίσως έως και τρεις ή τέσσερις φορές, εν μέρει επειδή δεν είχε την οικονομική δυνατότητα να αγοράσει νέα υλικά αλλά και επειδή «είναι ξεκάθαρο ότι του άρεσε η διαδικασία μετατροπής μιας εικόνας σε άλλη», είπε ο Wright. «Ζωγράφισε τη φιγούρα του φίλου του ακριβώς πάνω από τη γυναίκα… η μια φιγούρα αναδύεται από την άλλη, μεταμορφώνοντας τη μια στην άλλη».
Ωστόσο, τα υπολείμματα του πορτρέτου της γυναίκας παραμένουν ορατά στο εκπαιδευμένο μάτι. «Μόλις μάθετε τι υπάρχει από κάτω από αυτήν την τεχνική εικόνα και επιστρέψετε στον τελειωμένο πίνακα, μπορείτε να δείτε μερικά από αυτά τα σημάδια πολύ καθαρά – το μάτι, το αυτί και τα μαλλιά της», είπε ο Wright. «Αυτή η απόκοσμη παρουσία της γυναίκας, στην πραγματικότητα δεν είναι απλώς κάτω από την επιφάνεια, αλλά στην πραγματικότητα πιέζει την ίδια την επιφάνεια».
Πηγή: CNN UK / Κεντρική φωτογραφία:
The Courtauld Institute of Art