Η αστρολογία έχει διαμορφώσει πολιτισμούς για αιώνες, από Βαβυλώνιους ιερείς έως Ρωμαίους αυτοκράτορες, και εξακολουθεί να παρέχει καθοδήγηση στις νεότερες γενιές που αναζητούν διαύγεια και καθοδήγηση στον απρόβλεπτο κόσμο του σήμερα.
Πολλοί βρίσκουν παρηγοριά στα αστέρια, στρέφονται στα ωροσκόπια για να ξετυλίξουν τα αινίγματα της προσωπικότητάς τους και να προβλέψουν τι τους περιμένει. Αν και τα ζώδια και τα ωροσκόπια μπορεί να φαίνονται σύγχρονα, η αστρολογία έχει διαμορφώσει βαθιά τους πολιτισμούς ανά χιλιετίες, παρά τις επικρίσεις από σκεπτικιστές που επικαλούνται την έλλειψη εμπειρικών στοιχείων και επιστημονικής αυστηρότητας.
Η αρχαία προέλευση των ωροσκοπίων
Η πρακτική της αστρολογίας ξεκίνησε για πρώτη φορά στην αρχαία Μεσοποταμία τη δεύτερη χιλιετία π.Χ. Στην πόλη της Βαβυλώνας, τα αστέρια και οι πλανήτες χρησιμοποιήθηκαν για να ερμηνεύσουν οιωνούς από τους θεούς, σύμφωνα με τους ιστορικούς.
Ωστόσο, μόνο ορισμένα άτομα θεωρήθηκαν ικανά να κάνουν αυτές τις ερμηνείες. Βαβυλώνιοι ιερείς είχαν την αποστολή να εξηγήσουν λεπτομερώς πώς τα ουράνια σώματα θα επηρέαζαν την κοινωνία, ειδικά τον βασιλιά και το κράτος. Αυτό αποδεικνύεται στην Enuma Anu Enli, μια σειρά από 70 σφηνοειδή πλάκες που περιέχουν περίπου 7.000 ουράνιους οιωνούς.
Οι Βαβυλώνιοι ανέπτυξαν 12 αστρολογικά ζώδια, μερικά από τα οποία αργότερα ενσωματώθηκαν στον δυτικό ζωδιακό κύκλο. Ωστόσο, ήταν οι αρχαίοι Έλληνες που ονόμασαν αυτά τα 12 ζώδια με αστερισμούς και τα συνέδεσαν με συγκεκριμένες ημερομηνίες με βάση την ευθυγράμμισή τους με την τροχιά του ήλιου. Αυτά τα ζώδια είναι ο Κριός, ο Ταύρος, ο Δίδυμος, ο Καρκίνος, ο Λέων, η Παρθένος, ο Ζυγός, ο Σκορπιός, ο Τοξότης, ο Αιγόκερως, ο Υδροχόος και οι Ιχθύες. Επιπλέον, η λέξη «ζώδιο» προέρχεται από την ελληνική φράση ζωδιακός κύκλος, που σημαίνει κύκλος των ζώων.
Παρά τη συμβολή των Ελλήνων στην αστρολογία, τα ωροσκόπια δεν ήταν διαδεδομένα στην αρχαία Ελλάδα. Αντίθετα, η εστίαση ήταν στη χρήση των αστεριών για τη σύνδεση με τους θεούς μέσω της μαντείας, που ήταν ουσιαστικά κάθε είδους τελετουργική πρακτική που αφορά τη συνομιλία με τους θεούς. Με την πάροδο του χρόνου, η βαβυλωνιακή αστρολογία, που ερμήνευε τα ουράνια γεγονότα, συγχωνεύτηκε με τις ελληνικές μαντικές πρακτικές. Αυτή η ανάμειξη οδήγησε στην ανάπτυξη των πιο εξατομικευμένων ωροσκοπίων που βλέπουμε σήμερα.
Ο Κλαύδιος Πτολεμαίος, αστρολόγος και αστρονόμος στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, έθεσε τα θεμέλια της δυτικής αστρολογίας στο κείμενό του Tetrabiblos, δίνοντας έμφαση στην ατομική πτυχή της αστρολογικής ερμηνείας. Εδώ ξεκίνησε για πρώτη φορά η έννοια των προσωπικών ωροσκοπίων, ή η ιδέα ότι οι άνθρωποι μπορούν να διαβάσουν και να ερμηνεύσουν τα αστέρια για να μάθουν για τη δική τους ζωή.
Ενώ ο δυτικός ζωδιακός κύκλος είναι ευρέως αναγνωρισμένος, άλλες πολιτιστικές πρακτικές έχουν επίσης διαμορφώσει την αστρολογία παγκοσμίως. Στην Ινδία, η βεδική αστρολογία ενσωματώνει αρχαίες ινδουιστικές πεποιθήσεις και πρακτικές, προσφέροντας μια μοναδική ερμηνεία για τις ουράνιες επιρροές. Η κινεζική αστρολογία, που έχει τις ρίζες της στην Ταοϊστική φιλοσοφία, αποδίδει ζώδια με βάση τα χρόνια γέννησης, επηρεάζοντας τις πολιτιστικές πρακτικές των ανθρώπων και τις κοινωνικές τους πεποιθήσεις.
Από αυλικές προβλέψεις, μέχρι αλχημικές αναζητήσεις
Κατά τον Μεσαίωνα, η αστρολογία ήταν ευρέως διαδεδομένη και επηρέασε σημαντικά τις καθημερινές αποφάσεις. Εφαρμόστηκε όχι μόνο από γιατρούς, αστρονόμους και άλλους επιστημονικούς επαγγελματίες, αλλά έπαιξε επίσης καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της αλχημείας, του πρώτου επιστημονικού προδρόμου της χημείας.
Στην Ευρώπη του 14ου αιώνα, οι αστρολόγοι βρίσκονταν συνήθως στις βασιλικές αυλές, όπου παρείχαν τακτικά προσωπικά ωροσκόπια στους μονάρχες. Αυτή η πρακτική ήταν τόσο διαδεδομένη, που ο Κάρολος Ε’ της Γαλλίας ανέθεσε ακόμη και τη μετάφραση αστρολογικών κειμένων. Ωστόσο, η φήμη της αστρολογίας άλλαξε κατά τον 15ο αιώνα στην Αγγλία με τις δίκες των μαγισσών, οπότε και συνδέθηκε με τη μαγεία και τον παγανισμό. Ως αποτέλεσμα, ορισμένοι μονάρχες άρχισαν να απομακρύνονται από αυτές τους τις ανησυχίες.
Η Αναγέννηση σηματοδότησε μια αναζωπύρωση του γενικού ενδιαφέροντος για την αστρολογία σε προσωπικό και φιλοσοφικό επίπεδο. Μέσα στον κόσμο των χριστιανικών πεποιθήσεων και των φυσικών επιστημών, η ιδιωτική πρακτική της αστρολογίας κατάφερε να ανθίσει. Αυτό οδήγησε στη δημιουργία αστρολογικών χαρτών και ημερολογίων και στην αφαίρεση των προηγούμενων γλωσσικών και εκπαιδευτικών εμποδίων στην αστρολογία και στην ερμηνεία των ωροσκοπίων.
Ένας αξιόλογος Ευρωπαίος αστρολόγος, ο Leonhard Thurneisser, απασχολούμενος από έναν Γερμανό πρίγκιπα, δημοσίευσε ένα pop-up βιβλίο το 1575 με τίτλο Astrolabium που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία μεμονωμένων ωροσκοπίων με τη βοήθεια χαρτών περιστρεφόμενου τροχού.
Η σύγχρονη αναβίωση των ωροσκοπίων
Ωστόσο, η επικράτηση της αστρολογίας και των ωροσκοπίων εξασθένησε με την έναρξη της Επιστημονικής Επανάστασης και την επακόλουθη Εποχή του Διαφωτισμού. Μέχρι τα τέλη του 17ου αιώνα, η αστρολογία ασκούνταν σπάνια. Τα προσωπικά ωροσκόπια σταμάτησαν να ευδοκιμούν στη σύγχρονη ιστορία μέχρι και τις αρχές του 20ου αιώνα, οπότε και εμφανίστηκε η στήλη της εφημερίδας ωροσκόπιο.
Το 1930, η Sunday Express δημοσίευσε ένα ωροσκόπιο γενεθλίων για την πριγκίπισσα Μάργκαρετ, γραμμένο από τον κορυφαίο Βρετανό αστρολόγο R.H. Naylor. Όπως πολλοί σημερινοί αστρολόγοι, ο Naylor χρησιμοποίησε έναν γενέθλιο χάρτη για να προβλέψει το ωροσκόπιο της πριγκίπισσας Margaret τρεις ημέρες μετά τη γέννησή της. Γενικά, οι γενέθλιοι χάρτες αστεριών χρησιμοποιούν την ημερομηνία, την ώρα και την τοποθεσία γέννησης για να δημιουργήσουν ένα στιγμιότυπο του ουρανού από τη στιγμή που γεννηθήκατε. Η ανάλυση του διαγράμματος παρέχει μια εικόνα για τα χαρακτηριστικά, την προσωπικότητα και την πορεία ενός ατόμου στη ζωή.
Η ανάλυση του Naylor για τον αστρικό χάρτη της πριγκίπισσας προέβλεψε ότι θα είχε μια «γεμάτη» ζωή και ότι «γεγονότα τεράστιας σημασίας για τη βασιλική οικογένεια και το έθνος» θα συνέβαιναν γύρω στα έβδομα γενέθλιά της. Αυτό τράβηξε πολύ την προσοχή του κοινού, ωθώντας την εφημερίδα να αναθέσει περισσότερα άρθρα στον Naylor.
Δεν πέρασε πολύς καιρός και άρχισε να γράφει μια εβδομαδιαία στήλη με τίτλο «Τι προμηνύουν τα αστέρια», η οποία προσέφερε συμβουλές για ωροσκόπια με βάση τα γενέθλια που έπεφταν σε μια δεδομένη εβδομάδα.
Οι εφημερίδες στις ΗΠΑ, όπως η Boston Globe, άρχισαν επίσης να προβάλλουν στήλες ωροσκοπίου περίπου αυτή την περίοδο. Στη δεκαετία του 1980, πολλές εφημερίδες δημιούργησαν τηλεφωνικές γραμμές υψηλής ποιότητας αστρολογίας, που επέτρεπαν στους αναγνώστες να καλέσουν και να λάβουν μια εξατομικευμένη ανάγνωση ωροσκοπίου.
Σήμερα, τα ωροσκόπια είναι πιο δημοφιλή από ποτέ, ειδικά στην Gen Z και τους Millenials. Υπάρχει εύρος εφαρμογών για τα κινητά, που προφέρουν καθημερινές προβλέψεις. Πέρα από την αστρονομική προέλευσή της, η αστρολογία, σύμφωνα με τους ειδικούς, μπορεί να καλλιεργήσει την αίσθηση της κοινότητας και να φέρει κοινωνική συνοχή. Ο Carl Jung, ένας διάσημος ψυχολόγος που διερεύνησε τα αρχετυπικά σύμβολα της αστρολογίας και τον αντίκτυπό τους στην ανθρώπινη ψυχή, υποστηρίζει ότι η αστρολογία παρέχει μια γλώσσα για την κατανόηση των καθολικών προτύπων της ανθρώπινης εμπειρίας.
Με πληροφορίες από το National Geographic.