Ένα γαλλικό σούπερ μάρκετ προκάλεσε αίσθηση στον απαιτητικό χώρο των χριστουγεννιάτικων διαφημίσεων, παρουσιάζοντας ένα συγκινητικό animated clip με πρωταγωνιστή έναν χορτοφάγο λύκο. Το βίντεο της Intermarché έγινε viral, συγκεντρώνοντας δεκάδες εκατομμύρια προβολές διεθνώς και αποσπώντας επαίνους για τον τρόπο που αγγίζει θέματα φιλίας και στερεοτύπων.
Η παραγωγή ξεχωρίζει όχι μόνο για το τρυφερό της μήνυμα, αλλά και επειδή δημιουργήθηκε από ανθρώπινους ηθοποιούς και ένα στούντιο κινουμένων σχεδίων, χωρίς τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Στο επίκεντρο βρίσκεται ο ήρωας-λύκος, που από φοβισμένος θηρευτής του δάσους μεταμορφώνεται σε αγαπημένο σεφ, μαζεύοντας μανιτάρια και μούρα για ένα χριστουγεννιάτικο τραπέζι με όλα τα ζώα του δάσους.
Το σποτ είναι ντυμένο με το τραγούδι “Mal-Aimé” («Ο Ανεπιθύμητος») του γνωστού Γάλλου ερμηνευτή Claude Francois. Σε ανάρτηση στην πλατφόρμα X, ο χρήστης @pawcord έγραψε: «Είμαι πραγματικά ερωτευμένος με αυτή τη διαφήμιση – από γαλλικό σούπερ μάρκετ; Ουάου!», ενώ το σχετικό βίντεο ξεπέρασε τις 26 εκατομμύρια προβολές.
Ο πρόεδρος της Intermarché, Thierry Cotillard, δήλωσε στο LinkedIn πως «ο ‘ανεπιθύμητος’ λύκος μας πλέον αγαπιέται από όλο τον κόσμο». Όπως αποκάλυψε, η διαφήμιση υλοποιήθηκε μέσα σε έναν χρόνο από περίπου 100 άτομα, υπό την καθοδήγηση της εταιρείας κινουμένων σχεδίων Illogic Studios με έδρα το Μονπελιέ. Το στούντιο είχε προταθεί για Όσκαρ το 2018 με τη μικρού μήκους ταινία “Garden Party”.
Η αξία της ανθρώπινης δημιουργίας στη διαφήμιση
Ο Cotillard και η Illogic Studios επιβεβαίωσαν ότι η παραγωγή δεν βασίστηκε σε τεχνητή νοημοσύνη, μια τεχνολογία που πολλοί κατηγορούν πως κατακλύζει το διαδίκτυο με πρόχειρα και φθηνά κινούμενα σχέδια. Παράλληλα, η εξάπλωση της AI απειλεί θέσεις εργασίας στους τομείς της διαφήμισης και του animation.
Πολλές δυτικές αλυσίδες λιανικής αφιερώνουν σημαντικό μέρος του ετήσιου διαφημιστικού τους προϋπολογισμού στις χριστουγεννιάτικες καμπάνιες, επιδιώκοντας να ενισχύσουν τόσο τις πωλήσεις όσο και την εικόνα τους κατά την περίοδο κορύφωσης της κατανάλωσης.
Παρόλο που μάρκες όπως η Coca-Cola έχουν συνδεθεί με εμβληματικές γιορτινές διαφημίσεις, τα τελευταία χρόνια οι προσπάθειές τους δέχονται επικρίσεις. Πρόσφατες παραγωγές χαρακτηρίστηκαν ως φτηνές και χαμηλής ποιότητας animations, ενώ το ολλανδικό υποκατάστημα της McDonald’s απέσυρε φέτος μια AI-generated διαφήμιση από το YouTube μετά από έντονες αντιδράσεις πως ήταν «ανατριχιαστική» και «καταθλιπτική».
Οι προκλήσεις των εορταστικών καμπανιών
Τα σούπερ μάρκετ έχουν συχνά βρεθεί στο στόχαστρο για τις γιορτινές τους διαφημίσεις. Το 2012, η βρετανική αλυσίδα Morrisons κατηγορήθηκε ότι ενθάρρυνε τα παιδιά να ταΐζουν τα σκυλιά με χριστουγεννιάτικα γλυκά, ενώ η Sainsbury’s είχε δεχτεί παράπονα πως εκμεταλλεύτηκε συναισθηματικά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο στη διαφήμισή της το 2014.
