Από τα εργαστήρια των σχεδιαστών μόδας μέχρι τα υπερωκεάνια, τα μουσεία, τις δημόσιες πλατείες ή φυσικούς χώρους, οι πασαρέλες έχουν διανύσει μακρύ δρόμο. Μια νέα έκθεση στο Vitra Design Museum παρουσιάζει την ιστορία της πασαρέλας, του διαδρόμου όπου κινούνται τα μοντέλα κατά τη διάρκεια ενός fashion show. Ο όρος “catwalk” προέρχεται από τις σκαλωσιές όπου κινούνταν με ευκινησία οι γάτες, και χρησιμοποιήθηκε αρχικά στη ναυπηγική, στις οικοδομές και στο θέατρο. Μόλις από τη δεκαετία του ‘50 ο όρος συνδέθηκε με τη μόδα. Σήμερα, αυτοί οι διάδρομοι αποτελούν ουσιαστικό στοιχείο κάθε επίδειξης και έχουν εξελιχθεί σε μια από τις πιο τολμηρές και εφήμερες αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις στον κόσμο.

Η έκθεση Catwalk, The Art of Fashion Show, που φιλοξενείται στο Vitra Design Museum έως τις 15 Φεβρουαρίου και στη συνέχεια θα μεταφερθεί στο Victoria & Albert Museum του Νταντί, καταγράφει σχεδόν έναν αιώνα εξέλιξης των πασαρέλων. Από τις πρώτες επιδείξεις – με τα μανεκέν στα ίδια τα ατελιέ των σχεδιαστών – μέχρι τις πασαρέλες που αποτελούν πλέον το προοίμιο των εβδομάδων μόδας. Από τη δεκαετία του ‘60 και μετά, οι επιδείξεις μετατράπηκαν σε σκηνικά για την ανάδειξη της υποκουλτούρας και της κοινωνικής αλλαγής. Ο χώρος παρουσίασης συχνά σηματοδοτούσε το ίδιο το μήνυμα της αλλαγής.

Από τον Paco Rabanne στη Vivienne Westwood: Η σκηνή της μόδας ως μήνυμα

Διάσημοι σχεδιαστές, όπως ο Paco Rabanne, που μιλούσε για “διαστημική μόδα”, η Vivienne Westwood, που ανέδειξε το punk στοιχείο στην ένδυση, ή ο Simon Porte Jacquemus, που το 2019 παρουσίασε την κολεξιόν του σε ένα μονοπάτι μέσα σε χωράφι λεβάντας στη Μασσαλία, αντιλήφθηκαν τη δύναμη της πασαρέλας ως σημείου αναφοράς. Τη δεκαετία του ‘90, εποχή των supermodels, η παρουσίαση της μόδας έγινε ένα παγκόσμιο θέαμα, ενώ παράλληλα κάποιοι σχεδιαστές όπως ο Martin Margiela ή ο οίκος Balenciaga επιχείρησαν να ανατρέψουν το σύστημα, “σπάζοντας” όχι μόνο τη φόρμα της συλλογής αλλά και τον ίδιο τον τρόπο παρουσίασης – η πασαρέλα λειτουργούσε ως προαναγγελία αυτής της ανατροπής.

Η συνεργασία της Prada με τον αρχιτέκτονα Koolhaas (OMA) για τα καταστήματα και τις επιδείξεις της ή του οίκου Valentino με τον Chipperfield έφεραν στο προσκήνιο το στοιχείο της έκπληξης στην αρχιτεκτονική παρουσίαση. Ο Jacquemus κατάφερε να δημιουργήσει αίσθηση παρουσιάζοντας μοντέλα ανάμεσα σε σμήνη κουνουπιών σε ένα χωράφι λεβάντας. Ο οίκος Fendi χρησιμοποίησε το Σινικό Τείχος της Κίνας ως σκηνικό, ενώ η Chanel μετέτρεψε την εκτόξευση πυραύλου σε θεαματική παρουσίαση συλλογής. Αυτές οι εντυπωσιακές αρχιτεκτονικές επεμβάσεις διαρκούν συχνά μόλις 15 λεπτά, όμως αφήνουν ισχυρό αποτύπωμα στη μνήμη.

Η πασαρέλα ως «συνολικό έργο τέχνης» και αντανάκλαση κοινωνικών αλλαγών

Η έκθεση συνδέει τη μόδα όχι μόνο με την αρχιτεκτονική, αλλά και με τη μουσική, τη σκηνογραφία και το θέατρο, αντιμετωπίζοντας τις επιδείξεις σχεδόν ως «ένα συνολικό έργο τέχνης», μια πράξη συνεργασίας που ξεπερνά κατά πολύ την υψηλή ραπτική. Παράλληλα, αποκαλύπτει πώς οι επιδείξεις αντανακλούν κοινωνικές αλλαγές και μεταμορφώσεις στα ιδανικά ομορφιάς.

Πηγή: El País

[mc4wp_form id="278"]