Μια σφοδρή διαμάχη έχει ξεσπάσει ανάμεσα στον Βρετανό έμπορο τέχνης John Brandler και την ιταλική εταιρεία εκθέσεων Metamorfosi σχετικά με τρεις τεράστιες τοιχογραφίες του Banksy, οι οποίες είχαν παραχωρηθεί πριν από τρία χρόνια και ασφαλίστηκαν για 15 εκατομμύρια λίρες. Ο Brandler, ειδικός σε έργα του διάσημου καλλιτέχνη δρόμου με έδρα το Essex, έχει προσφύγει στη δικαιοσύνη, έχοντας χάσει την υπομονή του με τη Metamorfosi της Ρώμης, που διοργανώνει περιοδεύουσες εκθέσεις.
Τα τρία έργα παραμένουν στους αυθεντικούς τοίχους όπου δημιουργήθηκαν. Ανάμεσά τους είναι το Season’s Greetings, όπου ένα μικρό αγόρι παίζει ενώ εισπνέει μολυσμένο καπνό. Το έργο εμφανίστηκε το 2018 στην πρόσοψη ενός απλού γκαράζ κοντά στα χαλυβουργεία του Port Talbot. Ο Brandler το αγόρασε από τον ιδιοκτήτη του γκαράζ. Το έργο ζυγίζει 5,5 τόνους, έχει ύψος 2,2 μέτρα και πλάτος 2,5 μέτρα.
Οι άλλες δύο τοιχογραφίες είναι το Heart Boy, όπου ένα αγόρι ζωγραφίζει μια μεγάλη ροζ καρδιά, και το Computer Robot, που απεικονίζει ένα παιδί με ένα ρομπότ. Ο Brandler θεωρεί ότι τα έργα εκτέθηκαν σε εκθέσεις στην Ιταλία και την Ελβετία, και διεκδικεί τόσο την τελευταία δόση της αμοιβής όσο και την επιστροφή των τοιχογραφιών.
Όπως δήλωσε ο ίδιος, το αρχικό διετές συμβόλαιο παρατάθηκε για έναν ακόμη χρόνο με μηνιαία αμοιβή: «Μέσα σε λίγους μήνες άρχισαν να καθυστερούν τις πληρωμές και τελικά έφτασαν να είναι πάντα περίπου έξι εβδομάδες πίσω. Αυτή τη στιγμή έχουν καθυστερήσει τέσσερις μήνες στην τελευταία πληρωμή. Η έκθεση ολοκληρώθηκε στις 6 Ιουνίου… Δεν έχω λάβει ακόμα την τελική πληρωμή ούτε τα έργα Banksy μου πίσω».
Καθυστερήσεις στις πληρωμές και αντιδράσεις
Ο Brandler αμφισβητεί τις διαβεβαιώσεις ότι θα πληρωθεί, καθώς ένας άλλος Λονδρέζος έμπορος και ειδικός στα έργα Banksy, ο Acoris Andipa, ισχυρίζεται πως η ίδια εταιρεία του οφείλει 45.000 λίρες για επιμελητικές υπηρεσίες, ενώ εδώ και δύο χρόνια αναμένει εξόφληση παρά τις επανειλημμένες υποσχέσεις. Όπως δήλωσε ο Andipa στη Guardian: «Δεν ξέρω τι άλλο μπορούμε να κάνουμε. Έχω βάλει τους δικηγόρους μου να ασχοληθούν».
Ο Brandler ανέφερε ότι επικοινώνησε με την ιταλική πρεσβεία και την ασφαλιστική εταιρεία Lloyd’s of London, προκειμένου να υποβάλει απαίτηση αποζημίωσης. Σε ανακοίνωσή τους, οι Pietro Folena και Vittorio Faustini της Metamorfosi υποστήριξαν: «Η Metamorfosi είναι μια καταξιωμένη εταιρεία που οργανώνει μεγάλες εκθέσεις στην Ιταλία και διεθνώς σε συνεργασία με κορυφαία μουσεία».
Η εταιρεία ισχυρίστηκε ότι τα τελευταία τρία χρόνια κατέβαλε «πάντα τις μηνιαίες δόσεις», εκτός από την τελευταία, καθώς όπως είπαν ανέμεναν τιμολόγια και φορολογικά έγγραφα. Υποστήριξαν επίσης ότι προσπάθησαν επανειλημμένα να επιστρέψουν τις τοιχογραφίες, ξεκινώντας από τις 3 Ιουνίου, όταν ζήτησαν από τον Brandler τη σχετική διεύθυνση.
Διαθέτουν email με ημερομηνία 5 Ιουνίου όπου ο Brandler αναγνώριζε προβλήματα αποθήκευσης και πρότεινε να διατηρήσουν τα έργα έως τον Οκτώβριο χωρίς επιπλέον κόστος. Όταν ερωτήθηκε σχετικά, ο Brandler επισήμανε πως εξακολουθεί να του οφείλεται η τελευταία πληρωμή για τα έργα.
Η Metamorfosi ανέφερε: «Αυτό αποδεικνύει ότι η Metamorfosi ξεκίνησε άμεσα τις διαδικασίες για την επιστροφή των έργων… Επιβεβαιώνουμε επίσης ότι οργανώνουμε την επιστροφή τους έως το τέλος Σεπτεμβρίου… Σε email της 29ης Αυγούστου, ο κ. Brandler δηλώνει πως δεν θα δεχθεί την παράδοση των τοίχων αν δεν λάβει πληρωμή. Αυτό ενισχύει περαιτέρω τη θέση μας… Όσον αφορά τον κ. Acoris Andipa, πρόκειται για εμπορικό θέμα που δεν σχετίζεται με το ζήτημα που εγείρεται».
Πηγή: The Guardian
