Την Πέμπτη, ένας πίνακας του Πικάσο που εκτίθεται στο Μουσείο Καλών Τεχνών του Μόντρεαλ πιτσιλίστηκε με έντονο ροζ χρώμα από έναν ακτιβιστή του περιβάλλοντος, στην τελευταία απόπειρα να επιστήσει την προσοχή στην επιταχυνόμενη κλιματική κρίση.

Αναρτήσεις που δημοσιεύτηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από την ομάδα ακτιβιστών για το κλίμα Last Generation Canada δείχνουν τη στιγμή που οι διαδηλωτές πετούν χρώμα στο πορτρέτο, ένα έργο του Πάμπλο Πικάσο του 1901 με τίτλο “L’hetaire”. Ο διαδηλωτής φαίνεται στη συνέχεια να συνοδεύεται έξω από την γκαλερί από ένα μέλος της ασφάλειας του μουσείου.

Η ανάρτηση στο Instagram περιλαμβάνει μια δήλωση του διαδηλωτή, ο οποίος αναγνωρίστηκε από την ομάδα ως ένας 21χρονος ονόματι Μαρσέλ. «Σήμερα, δεν επιτίθεμαι στην τέχνη, ούτε την καταστρέφω. Την προστατεύω. Η τέχνη, στον πυρήνα της, είναι απεικονίσεις της ζωής. Είναι από τους ζωντανούς, για τους ζωντανούς. Δεν υπάρχει τέχνη σε έναν νεκρό πλανήτη», αναφέρει η δήλωση. Συγκεκριμένα, στην ανακοίνωση αναφέρεται η Γουίνιπεγκ, μια μεγάλη πόλη στην καναδική επαρχία Μανιτόμπα, η οποία, μαζί με τμήματα του Σασκάτσουαν, βιώνει ένα ρεκόρ καύσωνα.

Τις τελευταίες εβδομάδες, Καναδοί αξιωματούχοι έχουν προειδοποιήσει ότι ο ασυνήθιστα ζεστός και ξηρός καιρός θα επιδεινώσει τη σοβαρότητα των πυρκαγιών αυτό το καλοκαίρι στις καναδικές επαρχίες, καθώς χιλιάδες έχουν ήδη διαφύγει. «[Αν] ήμουν στη Γουίνιπεγκ αυτή τη στιγμή, θα μπορούσα ακόμα να δημιουργήσω τέχνη», πρόσθεσε η δήλωση της Last Generation. «Θα είχα τον χρόνο, την ενέργεια, τους πόρους; Ή θα ήμουν πολύ απορροφημένος σε μια μάχη για την επιβίωση και την ευημερία μου, επειδή η κυβέρνησή μου αρνείται να προστατεύσει τον λαό της».

Η αστυνομία του Μόντρεαλ επιβεβαίωσε στην Independent ότι ο ακτιβιστής είχε συλληφθεί και αργότερα αφέθηκε ελεύθερος για να εμφανιστεί στο δικαστήριο σε μεταγενέστερη ημερομηνία. Τα δύο άτομα που βιντεοσκόπησαν τον βανδαλισμό συνελήφθησαν πριν αφεθούν ελεύθερα χωρίς κατηγορία, ανέφερε η αστυνομία σε ανακοίνωση.

Τα τελευταία πέντε χρόνια, διάσημα έργα τέχνης που εκτίθενται σε δημόσια μουσεία στη Δυτική Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν γίνει δημοφιλείς στόχοι ομάδων για το κλίμα, συμπεριλαμβανομένων διαφόρων παραρτημάτων της Last Generation και του συνασπισμού με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, γνωστού ως Just Stop Oil (ο τελευταίος είναι περισσότερο γνωστός για τις διαμαρτυρίες που στόχευαν στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο). Η αποτελεσματικότητα των στρατηγικών που στοχεύουν έργα τέχνης -μεταξύ των οποίων έργα του Βίνσεντ βαν Γκογκ και του Έντγκαρ Ντεγκά- έχει διχάσει την κοινή γνώμη και, σε ορισμένες περιπτώσεις, έχει οδηγήσει σε σοβαρές νομικές συνέπειες για τους διαδηλωτές.

Τον περασμένο Αύγουστο, η Last Generation Austria, το ακτιβιστικό παράρτημα πίσω από ένα περιστατικό που έλαβε μεγάλη δημοσιότητα και αφορούσε έναν πίνακα του Γκούσταφ Κλιμτ στο Μουσείο Τέχνης Leopold της Βιέννης, διαλύθηκε, επικαλούμενη «άγνοια, απειλές θανάτου και πρόστιμα δεκάδων χιλιάδων ευρώ». «Δεν βλέπουμε πλέον καμία προοπτική επιτυχίας», δήλωσε η ομάδα, προσθέτοντας ότι τα υπόλοιπα κεφάλαια που είχε λάβει θα χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη εκκρεμών νομικών εξόδων.

Πηγή: ARTnews / Κεντρική φωτογραφία: Last Generation Canada

[mc4wp_form id="278"]