Ένα εικονογραφημένο προφυλακτικό 200 ετών θα εκτεθεί αυτή την εβδομάδα δίπλα σε Ολλανδούς καλλιτέχνες της χρυσής εποχής στο Άμστερνταμ, αφότου το «πολυτελές σουβενίρ» του 19ου αιώνα έγινε το πρώτο αντισυλληπτικό αντικείμενο που προστέθηκε στη συλλογή έργων τέχνης του Rijksmuseum.
Το προφυλακτικό, το οποίο πιθανότατα κατασκευάστηκε από σκωληκοειδή απόφυση προβάτου περίπου το 1830, πιστεύεται ότι προέρχεται από ένα πολυτελές πορνείο στη Γαλλία, πιθανότατα στο Παρίσι. Περιλαμβάνει μια ερωτική χάραξη που απεικονίζει μια μερικώς γυμνή καλόγρια να δείχνει τα γεννητικά όργανα τριών κληρικών σε στύση, καθώς και τη φράση “Voila, mon choix” («Να, η επιλογή μου»).
Η επιμελήτρια του Rijksmuseum, Joyce Zelen, δήλωσε ότι η σύνθεση της χάραξης παρέπεμπε σκόπιμα στον ελληνικό μύθο της Κρίσης του Παρισιού, στον οποίο ένας Τρώας πρίγκιπας καλείται να διαλέξει την πιο όμορφη από τις τρεις θεές. «Πιστεύουμε λοιπόν ότι όποιος απέκτησε το προφυλακτικό θα ήταν αρκετά εκλεπτυσμένος και μορφωμένος», είπε.
Αγορασμένο για 1.000 ευρώ σε δημοπρασία στο Χάαρλεμ τον περασμένο Νοέμβριο, το αντισυλληπτικό εκτέθηκε αυτή την εβδομάδα σε γυάλινη προθήκη ως το κεντρικό έκθεμα μιας μικρής έκθεσης στο Rijksmuseum με τίτλο “Safe Sex?”, η οποία περιλαμβάνει ολλανδικές και γαλλικές εκτυπώσεις και σχέδια με θέματα την εργασία στο σεξ και τη σεξουαλική υγεία.
Πριν από την εφεύρεση του βουλκανισμένου καουτσούκ το 1839, η οποία τα έκανε ασφαλέστερα και πιο ευρέως διαθέσιμα, τα προφυλακτικά κατασκευάζονταν από λινό, μεμβράνες ζώων ή ακόμα και κελύφη χελωνών. Δεν προσέφεραν σχεδόν καμία προστασία από σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα όπως η σύφιλη ή δεν ήταν άριστα για την πρόληψη της εγκυμοσύνης. «Τη δεκαετία του 1830, όταν κατασκευάστηκε αυτό το προφυλακτικό, η χρήση προφυλακτικών εξακολουθούσε να είναι αποδοκιμασμένη, ειδικά από την εκκλησία», είπε η Zelen. «Πωλούνταν κυρίως κάτω από τον πάγκο σε οίκους ανοχής ή κουρεία, αν και υπάρχουν κάποιες αναφορές για καταστήματα πολυτελείας που προσέφεραν ραπτική κατά παραγγελία».
Όπως όλες οι αποτελεσματικές διαφημίσεις, το διαφημιστικό σουβενίρ που εκτέθηκε στο Άμστερνταμ κατάφερε να κολακεύσει τον καταναλωτή του, με μήκος 20 εκατοστά. «Το εξετάσαμε με υπεριώδες φως και υποψιαζόμαστε ότι δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ στην πραγματικότητα», διευκρίνισε η Zelen. «Δεν είναι επίσης σαφές εάν η καλόγρια στη χαρακτική δείχνει τον φαλακρό άνδρα, τον αδύνατο άνδρα ή αυτόν που φαίνεται ελαφρώς υπέρβαρος», πρόσθεσε. «Με αυτόν τον τρόπο, κάθε είδους άνδρας μπορούσε να νιώσει ότι του μιλούν».
Πηγή: The Guardian / Κεντρική φωτογραφία: Rijksmuseum
