Ο Giorgio Armani έντυσε όλους μας. Ακόμα κι αν δεν αποκτήσατε ποτέ σακάκι με την ετικέτα Armani, σίγουρα φορέσατε ένα σακάκι που εκείνος εμπνεύστηκε. Υπήρξε ο αρχιτέκτονας του σύγχρονου στιλ και ο άνθρωπος που διαμόρφωσε τον τρόπο που ντυνόμαστε σήμερα.

Αν κάποτε φορέσατε άνετο κοστούμι με T-shirt σε γάμο, αν προτιμήσατε ουδέτερους τόνους στη δουλειά ή σκεφτήκατε πως το γκρι στο σαλόνι είναι κομψό, αυτό ήταν το αποτύπωμα του Armani. Δούλευε ακούραστα μέχρι τις τελευταίες του μέρες. Είχαν ήδη σταλεί προσκλήσεις για το επόμενο show του, προγραμματισμένο για τις 28 Σεπτεμβρίου στην αυλή του Palazzo Brera στο Μιλάνο. Η εκδήλωση αυτή θα συνόδευε τον εορτασμό των 50 χρόνων από την ίδρυση του οίκου το καλοκαίρι του 1975.

Τα τελευταία χρόνια, όλοι γνώριζαν πως βρίσκονταν μπροστά σε έναν ζωντανό θρύλο. Κάθε του εμφάνιση στην πασαρέλα ήταν μια στιγμή που έπρεπε να απαθανατιστεί — γιατί ακόμη και οι θρύλοι δεν ζουν για πάντα.

Στην επίδειξη υψηλής ραπτικής στο Παρίσι τον Ιανουάριο, εμφανίστηκε με μαύρο βελούδινο σμόκιν και χαμόγελο, συνοδευόμενος από αγαπημένο μοντέλο, με τα γαλανά μάτια του να παραμένουν διαπεραστικά. Τον Ιούνιο και Ιούλιο φέτος, απουσίασε για πρώτη φορά από τα ανδρικά και τα haute couture shows, όμως επέβλεπε τις πρόβες μέσω βιντεοκλήσης από το σπίτι και επικοινωνούσε με δημοσιογράφους μέσω email.

Η διαχρονική επιρροή του Armani στη μόδα

Στον χώρο της δημοσιογραφίας, τον αναφέρουμε ως Armani, όμως για τον κλάδο της μόδας ήταν πάντα ο κύριος Armani — όχι απλώς Giorgio ή Armani. Σε έναν χώρο, όπου επικρατεί η οικειότητα ακόμα και στα υψηλότερα επίπεδα — η Donatella είναι Donatella, ο Karl ήταν Karl — ο πιο επιτυχημένος εμπορικά Ευρωπαίος σχεδιαστής της περασμένης εκατονταετίας παρέμεινε πάντα Signor ή Mr Armani.

Η ιστορία του Armani ξεκινά με ένα κοστούμι. Στα τέλη της δεκαετίας του ’70 πήρε το ταγιέρ, απογύμνωσε κάθε ίχνος αυστηρότητας και παράδοσης και πρόσθεσε μια αστική κομψότητα με δόση αισθησιασμού. Έτσι επανεφηύρε το power dressing στα τέλη του 20ού αιώνα.

Πήγε ακόμη παραπέρα: επανακαθόρισε τι σημαίνει να δείχνεις σύγχρονος. Ο Armani διαισθάνθηκε πως οι αυστηροί διαχωρισμοί μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής χαλάρωναν ήδη από τη δεκαετία του ’70 και ’80. Η ευέλικτη ραφή του απευθυνόταν σε μια γενιά που ήθελε να πετύχει χωρίς να χάσει την ψυχή της — όχι να εγκλωβιστεί σε ένα γραφείο αλλά να κυριαρχήσει στην πόλη.

Το κοστούμι-έμβλημα και η φιλοσοφία ζωής

Καθώς ο τρόπος ζωής άλλαζε, ο Armani σχεδίαζε νέα σιλουέτα. «Το στιλ για μένα είναι διάθεση που εφαρμόζεται παντού», είχε πει κάποτε. «Πάντα πίστευα ότι η μόδα είναι κάτι περισσότερο από ρούχα: είναι τρόπος ζωής». Το κοστούμι Armani έκανε μια νέα γενιά να νιώθει κυρίαρχη στη ζούγκλα της πόλης – είτε ήθελες να γίνεις αρχιτέκτονας είτε ηθοποιός είτε μάνατζερ, αυτό το κοστούμι εξέφραζε την ταυτότητά σου.

Πήρε το ανδρικό κοστούμι και αφαίρεσε τις βάτες, έβγαλε τη φόδρα αλλάζοντας τη γραμμή ώστε να πέφτει πιο ελεύθερα. Κατέβασε τα κουμπιά στο σακάκι, φάρδυνε ελαφρώς τα μπατζάκια των παντελονιών. Η τελειοποίηση της γραμμής ήρθε τη δεκαετία του ’70, αλλά όταν ο κόσμος είδε τον Richard Gere με κοστούμι Armani στην ταινία “American Gigolo” το 1980, αιχμαλώτισε απόλυτα το πνεύμα της εποχής: ένας άνδρας έδειχνε ταυτόχρονα πρωτόγονος και εκλεπτυσμένος, ισχυρός, αλλά και αισθησιακός.

Armani: «Η ουσία του στιλ είναι ένας απλός τρόπος να λες κάτι περίπλοκο» — μια παραλλαγή φράσης του Jean Cocteau που έκανε δική του. Αυτό ακριβώς έκανε: πήρε ένα ανδρικό κοστούμι και το απλοποίησε χωρίς να χάνει βάθος.

Κριτική στη βιομηχανία μόδας & διαχρονικότητα

Ο Armani υπήρξε έντονος επικριτής της υπερπαραγωγής στη σύγχρονη μόδα, ασκώντας κριτική στους συναδέλφους για τις αμέτρητες συλλογές τους. «Δεν έχει νόημα οι συλλογές μου να μένουν στα καταστήματα μόνο τρεις εβδομάδες πριν θεωρηθούν παρωχημένες», έγραψε σε ανοιχτή επιστολή το 2020. «Δεν λειτουργώ έτσι· το θεωρώ ανήθικο».

Για δύο δεκαετίες πολλοί τον κατηγόρησαν ότι αγνοεί τις τάσεις και παραμένει εκτός εποχής επειδή δεν άλλαζε ούτε τα ρούχα ούτε το προσωπικό του στιλ. Τελικά αποδείχθηκε ότι ήταν πάλι μπροστά από την εποχή του: η στροφή προς τη βιωσιμότητα έφερε ξανά στη μόδα την άποψη ότι τα ρούχα πρέπει να σχεδιάζονται για να αντέχουν στον χρόνο.

«Η κομψότητα δεν αφορά το να σε προσέχουν, αλλά το να σε θυμούνται», είχε πει κάποτε ο Armani. Μπορεί να έφυγε από τη ζωή, όμως θα μείνει αξέχαστος.

Πηγή: The Guardian

[mc4wp_form id="278"]