Είναι εύκολο —πραγματικά, πολύ εύκολο σε αυτό το σημείο— να πούμε ότι η εποχή των ταινιών με υπερήρωες έχει τελειώσει.

Στην αρχή αυτού του μήνα, το “Thunderbolts*” της Marvel ήταν αφορμή για μερικές από τις πιο θετικές κριτικές που έχει λάβει το Marvel Cinematic Universe εδώ και χρόνια, και ωστόσο, μέχρι τα τέλη Μαΐου, θα έχει λιγότερα έσοδα στην εγχώρια αγορά (174 εκατομμύρια δολάρια μέχρι σήμερα) από το “Doctor Strange in the Multiverse of Madness” του 2022 στο πρώτο Σαββατοκύριακο (18 εκατομμύρια δολάρια). Την περασμένη εβδομάδα, η Marvel Studios ανακοίνωσε ότι θα κυκλοφορήσει τα “Avengers: Doomsday” και “Avengers: Secret Wars” από τον Μάιο έως τον Δεκέμβριο του 2026 και του 2027, αντίστοιχα, ενώ αποσύρει τρία άλλα έργα χωρίς τίτλο της Marvel που πρόκειται να κάνουν πρεμιέρα εντός του ίδιου χρονικού πλαισίου. Η προηγούμενη απόφαση θα επιτρέψει στους σκηνοθέτες Joe και Anthony Russo περισσότερο χρόνο για να παρουσιάσουν δύο από τις μεγαλύτερες, πιο ακριβές ταινίες μεγάλου μήκους που γυρίστηκαν ποτέ. Η τελευταία απόφαση είναι καθαρό εμπόριο, μια χαλάρωση της προσφοράς ως απάντηση στη σαφή μείωση της ζήτησης.

Σίγουρα, μια γρήγορη σάρωση των εισιτηρίων δείχνει ότι η όρεξη του κοινού έχει μετατοπιστεί σε ταινίες όπως το “Sinners”, το “Lilo & Stitch” και το “A Minecraft Movie” που δεν είναι μόνο για εντυπωσιακά όντα με κουστούμια που επιστρατεύονται για να νικήσουν μια συντριπτική απειλή.

Αλλά ενώ οι υπερήρωες μπορεί να μην είναι πλέον μια ανίκητη δύναμη εισιτηρίων, η απαρχαιότητά τους έχει επίσης υπερβολικά υπερεκτιμηθεί. Πρώτον, ορισμένες από αυτές τις ταινίες εξακολουθούν να είναι παγκόσμιες αισθήσεις, όπως το “Deadpool & Wolverine” του 2024 και το “Spider-Man: Across the Spider-Verse” και “Guardians of the Galaxy Vol. 3” του 2023. Από την άλλη, η Disney και η Warner Bros. εξακολουθούν να επενδύουν βαθιά στους θεατές του κινηματογράφου που προσέρχονται για διασκευές κόμικς παγκοσμίως σε κλίμακα δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Τον Ιούλιο, τα DC Studios και Marvel Studios παίρνουν το καθένα εντυπωσιακά δημιουργικά ρίσκα με την ελπίδα να επαναφέρουν — και να αναζωογονήσουν — τα αντίστοιχα κινηματογραφικά τους σύμπαντα. Το “Superman”, σε σενάριο και σκηνοθεσία του επικεφαλής των DC Studios, James Gunn, θα είναι η πρώτη φορά που ο Man of Steel θα είναι ο τίτλος μιας ταινίας στην οποία δεν είναι παρά ένας από τους δεκάδες άλλους χαρακτήρες υπερήρωων – μια αυθάδεια κόμικς δεκαετιών που δεν έχει δοκιμαστεί ποτέ σε κοινό που δεν ξεχωρίζει τον Metamorpho από τον Mister Terrific.

Για το “The Fantastic Four: First Steps”, τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη της “WandaVision” , Matt Shakman, η Marvel ακολουθεί την αντίθετη προσέγγιση, επαναφέροντας την First Family της εταιρείας σε μια ρετρό-φουτουριστική πόλη της Νέας Υόρκης της δεκαετίας του 1960 που υπάρχει σε ξεχωριστή πραγματικότητα από το MCU, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη γνώση.

Και οι δύο παραπάνω ταινίες επωμίζονται ένα βάρος πέρα ​​από τις δικές τους εμπορικές προοπτικές. Η αποτυχία του Superman του David Corenswet να φτάσει στα ύψη θα ήταν κρυπτονίτης για τα μακροπρόθεσμα σχέδια της Warner Bros. και για το ευρύτερο DC Universe. Και ο Pedro Pascal, η Vanessa Kirby, ο Joseph Quinn και ο Ebon Moss-Bachrach παραπατώντας ενώ έκαναν τα πρώτα τους βήματα θα αποδυνάμωναν σοβαρά τα θεμέλια αφήγησης για το “Doomsday” και το “Secret Wars”. Επομένως, είναι δίκαιο να πούμε ότι το διακύβευμα είναι αρκετά υψηλό.

Εάν αυτές οι ταινίες δεν λειτουργούν ή αν το κοινό μόλις μπούχτισε από αυτό το είδος, τότε οι υπερήρωες θα μπορούσαν πραγματικά να εξαφανιστούν από την περιφέρεια της ποπ κουλτούρας, όπως τα rom-com και τα γουέστερν.

Κανένα είδος δεν εξαφανίζεται τελείως στο Χόλιγουντ, φυσικά – το “Dances With Wolves” του Kevin Costner και το “Unforgiven” του Clint Eastwood αναβίωσαν το Western στις αρχές της δεκαετίας του 1990 και κέρδισαν το Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Αλλά οι ταινίες με υπερήρωες ξεχωρίζουν επειδή το υπερβολικό κόστος για την παραγωγή και την εμπορία τους απαιτεί ένα κοινό ανάλογου μεγέθους.

Ωστόσο, μειώνοντας την παραγωγή της Marvel τα τελευταία δύο χρόνια σχεδόν στο μισό, η Disney μετρίασε την έκθεσή της και έδωσε στον τομέα της υψηλότερης εισοδηματικότητας απαραίτητο χώρο δημιουργικής αναπνοής. Ο Gunn και ο συνδιευθυντής του στην DC Peter Safran, εν τω μεταξύ, έχουν πει ότι δεν πλημμυρίζουν την αγορά με πολλά έργα, ούτε δίνουν το πράσινο φως σε τίποτα μέχρι να είναι εντελώς έτοιμο το σενάριο.

Δεδομένης της γενεαλογίας των δημιουργικών δυνάμεων πίσω από αυτές τις ταινίες και του πολιτιστικού νομίσματος των χαρακτήρων στο επίκεντρό τους (όπως οι Batman, Spider-Man, Wonder Woman και Black Panther), οι πιθανότητες είναι ισχυρές οι θεατές να συνεχίσουν να απολαμβάνουν το είδος των συγκινήσεων που έκαναν τις ταινίες με υπερήρωες μια αξιόπιστη μηχανή επιτυχίας τα τελευταία 25 χρόνια. Απλώς δεν θα είναι τόσοι πολλοί από αυτούς όσοι ήταν παλιά.

Πηγή: Variety

[mc4wp_form id="278"]