• 12 Ιουλίου, 2020

“Νεκρή” φύση η Πλάκα – Κλειστά μαγαζιά, σε απόγνωση οι επιχειρηματίες

 “Νεκρή” φύση η Πλάκα – Κλειστά μαγαζιά, σε απόγνωση οι επιχειρηματίες

Με «νεκρή πόλη» εξακολουθεί να μοιάζει η Πλάκα, καθώς, παρά το άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων πριν ακριβώς από ένα μήνα και της επαναλειτουργίας των καταστημάτων εστίασης από τις 25 Μαΐου, πολλές επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές, ενώ οι περισσότερες από όσες λειτουργούν βλέπουν τον τζίρο τους να είναι μειωμένος πάνω από 75%.

Η απουσία τουριστών στην πλέον τουριστική περιοχή της πρωτεύουσας είναι, φυσικά, η αιτία για την κατάσταση αυτή, ενώ εξαιρετικά περιορισμένη είναι και η κάθοδος των κατοίκων της Αθήνας για βόλτα και διασκέδαση στην περιοχή. Μάλιστα, ο εμπορικός σύλλογος Αθηνών εκτιμά πως αρκετές επιχειρήσεις δεν πρόκειται να ανοίξουν ούτε μετά τις 15 Ιουνίου, οπότε ανοίγουν τα σύνορα για τουρίστες από 29 χώρες, καθώς λόγω της απώλειας τζίρου δεν μπορούν να καλύψουν τα λειτουργικά τους έξοδα.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών στα καταστήματα τουριστικού ενδιαφέροντος (κυρίως λιανεμπορικές επιχειρήσεις και μερικές επιχειρήσεις εστίασης) που δραστηριοποιούνται στην περιοχή της Πλάκας (κυρίως στις οδούς Δ. Αρεοπαγίτου, Μακρυγιάννη, Βύρωνος, Κυδαθηναίων, Αδριανού, Αιόλου, Πανδρόσου, Αρεως, Ηφαίστου, στην πλατεία Μοναστηρακίου και στην πλατεία Αγ. Ασωμάτων) κατεβασμένα ρολά εξακολουθεί να έχει τουλάχιστον το 13,7% αυτών.

Μάλιστα, όπως επισημαίνει ο εμπορικός σύλλογος Αθηνών σε σχετική ανακοίνωσή του, δεν κατέστη δυνατό να συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιο της έρευνας αρκετοί επιχειρηματίες, διότι είναι κλειστές οι επιχειρήσεις τους. Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι πιθανότατα το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων είναι αρκετά μεγαλύτερο.

Το γεγονός ότι η πλειονότητα των καταστημάτων έχει ανοίξει δεν σημαίνει ότι πραγματοποιεί και πωλήσεις. Δύο στις τρεις επιχειρήσεις διαπιστώνουν ότι ο τζίρος τους είναι μειωμένος πάνω από 75% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, με κάποιες να κάνουν λόγο για μηδενικό τζίρο. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι καμία επιχείρηση δεν απάντησε ότι έχει καλύτερο τζίρο σε σύγκριση με πέρυσι ή ίδιο με πέρυσι. Απώλειες της τάξης του 26%-50% σε σύγκριση με πέρυσι δήλωσε το 6% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα, μείωση από 51% έως 75% το 13,7% των επιχειρήσεων, μείωση από 76% έως και 100%, δηλαδή μηδενικό τζίρο, το 66% των επιχειρήσεων.

Το 62,1% των ερωτηθέντων θεωρεί σημαντικότερο παράγοντα βιωσιμότητας των επιχειρήσεών τους την επέκταση της μείωσης κατά 40% του ενοικίου έως το τέλος του έτους. Λιγότερο από το 1/3 (28,1%) των ερωτηθέντων ανέδειξε τις φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις ως δεύτερο πιο σοβαρό παράγοντα που θα εξασφαλίσει την επιβίωση των επιχειρήσεών τους, ενώ το 9,2% δήλωσε ότι η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων μέσω δανείων ή προγραμμάτων ΕΣΠΑ, για την εξασφάλιση άμεσης αύξησης της ρευστότητας, αποτελεί τον λιγότερο σημαντικό παράγοντα για την επιβίωσή τους.

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το 71,9% των επιχειρήσεων δεν μπόρεσε ή δεν θέλησε να ενταχθεί για διάφορους λόγους σε κανένα χρηματοδοτικό εργαλείο.

Τόσο ο εμπορικός σύλλογος Αθηνών όσο και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών έχουν κατ’ επανάληψη ζητήσει οι εμπορικές επιχειρήσεις τουριστικού ενδιαφέροντος, οι οποίες εξαρτούν τον τζίρο τους σχεδόν αποκλειστικά από τον εισαγόμενο τουρισμό, να ενταχθούν στα μέτρα στήριξης που αφορούν τις τουριστικές επιχειρήσεις.